In de wereld getuigen van mijn christen zijn

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat ik een kind van God mag zijn, dat laat ik dat ook laat zien door aan het Avondmaal te gaan. Maar hoe kan ik "in de wereld" getuigen van mijn christen zijn? Ik kan niet gaan preken en alleen een rok dragen heeft ook niet veel effect, behalve dat de mensen zien dat je altijd een rok draagt... Laatst hebben wij hier een gemeenteavond over gehad, maar mijn vraag is eigenlijk n.a.v. van deze avond ontstaan.

Antwoord

Fijn dat je mag weten dat je een kind van God bent. Elke zondaar die met z'n verloren leven schuilplaats vindt bij Christus, mag weten door de Zoon een aangenomen kind van de Vader te zijn. Een andere weg is er niet, toch?

Dat kan ik niet laten zien door rok of broek, daar heb je helemaal gelijk in. Je mag daarin best een (principiële) keuze maken, maar laat het geen shibbolet worden; hèt herkenningsteken van Gods volk. Wie dat zegt, slaat de plank mis en doet de HEERE oneer aan. Want dan bepalen we aan het uiterlijk wie er een kind van God is.

Maar hoe mag je dan wel getuige zijn? Ga inderdaad maar niet preken (laat dat maar aan dominees over). Maar wees wel getuige en geef rekenschap van de hoop die in je is. Laat heel je levenswandel in doen en laten ervan spreken dat het jou in je leven om de Heere te doen is. Het mag gaan om het "soli Deo gloria", God alleen de eer. Dat bepaalt tegelijk ook de strijd van het geloof. In die strijd mag je alles van de Heere verwachten.

Lees meer artikelen over:

getuigen