Doorleving van zondekennis

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee van de Ger. Gem. of HHK. Ik bedoel deze vraag niet kritisch of veroordelend, maar ik zou heel graag wat meer duidelijkheid willen hierover. Mijn vraag gaat namelijk over zondekennis en de doorleving hiervan. In bepaalde kerken word hier altijd erg de nadruk op gelegd en nu vraag ik mij af hoe die doorleving dan eigenlijk gaat. Ik hoor wel eens uit verhalen dat je bijvoorbeeld nachten wakker ligt van je zonden en dat het voelt alsof je het niet waard bent om uit die positie gehaald te worden door God. Zijn daar ook bijbelse voorbeelden van? Of gaat het bij die verhalen om persoonlijke belevingen? En is het zo dat je eerst gehuild moet hebben om je zonden voor je bekeerd wordt?

Antwoord

11 reacties
dkw
Het zou zo kunnen zijn zoals je het beschrijft.
Echter is dat een beleving, geen voorgeschreven weg.
Ik denk dat ieder mens die een kind van God is, droefheid heeft (gehad) over de zonde, in welke vorm, in welke volgorde, in welke maat, daar is geen standaard procedure in, sommigen trekken de haren uit het hoofd, anderen in veel mindere mate, er is geen voorgeschreven regel ofzo.
Dus lees en bestudeer je bijbel, bevinding is soms goed om te horen maar pin je er niet aan vast, het gaat niet wat een mens er van denkt of vind, maar wat God er van zegt en vind, en dat staat in de bijbel.
Johannes3vers16
Vraagsteller, lees Jeremia 31:19 eens, helder antwoord hé!

Hij bekeerd de mensen zoals Hij dat wil en niet zoals de mensen denken dat het moet. Duizenden verschillende bloemen, duizenden verschillende bekeringen.
Roozemond
Hier is geen antwoord op te geven, dat is voor ieder persoonlijk weer anders.... wat heb je er aan als ik zou vertellen hoe het bij mij was? Dan ga je misschien wel daar een kapstokje van maken... Gods werk is soeverein en door ons mensen nooit na te rekenen...
juni
ach, vraag de Heere toch,of ook jij dit beleven mag.Dan weet je hoe die doorleving persoonlijk werkt.
dkw
@juni, als God in jou gewerkt heeft en de zondekennis gewerkt heeft zoals God het goedvind, maar een mens zou het nog niet erg genoeg vinden en vraagt om meer of betere zondekennis is dit een verschrikkelijke zonde, je ontkent dan het werk van de Heilige Geest en zegt dat God nog eigenlijk niks aan je hart gedaan hebt, het is een groot ongeloof.
Altijd voorzichtig zijn om God te vragen om ellende.
1a2b3c
De grootste zonde is ongeloof, de grootste ellende is buiten Jezus te zijn.
Als je dat voor jezelf weet, dan heb je zondenkennis genoeg, en weet je ook hoe je dat zelf beleeft.

Joh.16: 8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
juni
vragensteller vraagt toch hoe de doorleving hier gaat? DKW?Dan is m.i.toch het beste ,de Heere Zelf te vragen, Die met een ieder een eigen weg gaat! Is dit zo beter aan u uitgelegd DKW? U, gelijk een heel verhaal. Neem u niet kwalijk hoor,.....
dkw
@juni, in uw eerste reactie zei u, vraag of u het beleven mag.
De vragensteller heeft het over nachten wakker liggen enzo, ik meende dat u bedoelde dat vragensteller moest bidden of dat hem gegeven mocht worden.
En daar ben ik het dus niet mee eens, God kan mijns inziens niet gevraagd worden om nachten wakker te liggen of de haren uit het hoofd te trekken en dergelijke.
Ik denk dat het beste is om aan God te vragen of beleefd mag worden wat nodig is om de zaligheid te beërven, dat is genoeg.

Sorry als ik wat te lang van stof ben juni, dat schijnt een eigenschap van mij te zijn.
Roozemond
@peerkloppe, voor jou zijn het blijkbaar menselijke verzinselen, maar persoonlijk ben ik blij en verwonderd dat God me heeft laten zien wie ik werkelijk was. En dan gaat het niet om de hoeveelheid of de mate of wat ook.
altijdwat
ik geloof wel dat emotionele mensen dit soort zaken anders beleven dan zakelijke types.
maar gelukkig bekeerd God ons persoonlijk, ook naar ons karakter. Hij weet immers precies wat we nodig hebben? Mensen met syndroom van Down, mensen met autisme, psychiatrische klachten enz bekeerd Hij. Dus ben ik het wel met vraagsteller eens dat zulk soort uitdrukkingen soms voor verwarring kunnen zorgen.
Ik sprak regelmatig met een intelligente vrouw met autisme. Ze zei nooit dat ze een kind van God was, maar dat zag en merkte je door alles heen. Toen zei ze een keer verdrietig: het lukt me nooit zo lang te huilen dat mijn kussen doornat is... en ook vraag ik me af of ik echt over de grond moet kruipen...
Ze nam dus letterlijk wat er door de dominee gezegd werd en was er totaal van in de war.
Gelukkig heeft God ons Zijn woord gegeven, maar daarin zoveel mensen met verschillende levensomstandigheden en karakters die Hij bekeerde. Daarin zie je terug dat er niet één maatstaf is hoe het zou gaan wat betreft de emotionele beleving.
dkw
@altijdwat:
AMEN