Vorming van het geweten

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Wordt je geweten gevormd door je opvoeding, of gebeurt dat op een andere wijze?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je opvoeding is wel heel belangrijk bij de vorming van het geweten. Toch word je als individu geboren, met heel veel 'materiaal' in aanleg aanwezig. Er zijn veel voorbeelden (ook in de Bijbel) waaruit blijkt dat mensen uit eenzelfde gezin, met (nagenoeg) dezelfde opvoeding op een heel andere manier met hun geweten omgaan. Ook in mijn eigen gezin merk ik dat het ene kind 'ruimer' in zijn/haar geweten zit dan het andere kind.

Hopelijk is het je zo wat meer duidelijk geworden. Als je er meer over wilt weten, vraag dan gerust door.

Groetjes, J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

geweten