Ringen dragen

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Is het verkeerd om ringen te dragen omdat je het mooi vindt en mag je dan wel ringen dragen als symbool (trouwringen)? Zie 1 Timotheus 2:9.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is mij niet duidelijk, uit welke achtergrond deze vraag gesteld is, dus laten we eerst onbevooroordeeld luisteren naar de Bijbelse gegevens. Wat wordt er in de Bijbel geschreven over sieraden?

In de eerste plaats kom je in het O.T. het dragen van een (zegel) ring tegen. Officiële brieven werden met zo’n zegelring als het ware ondertekend. (b.v. een afdruk in was). Je ziet dit bij Jozef (Genesis 41:42), bij Haman (Esther 3:10), bij Ahasveros (Esther 8:2), bij Darius (Daniël 6:18) en ook bij de verzegeling van het graf van Jezus (Mattheüs 27:66). Dit wordt nergens afgekeurd.

In de tweede plaats kom je allerlei sieraden, ook ringen, tegen die gedragen werden, vooral als het gaat om sieraden voor een bruid, zoals Rebekka  (Genesis 24). In  Ezechiël 16:11, 12 worden die bruidssieraden genoemd, maar daar is het beeld voor Gods (huwelijks)verbond met Juda. Wellicht zijn deze bruidssieraden te vergelijken met het dragen van onze trouwringen.

Uit Exodus 35:22 en Numeri 31:50 blijkt dat de Israëlieten in de woestijn sieraden droegen, die zij aan de Heere gaven, voor de tabernakel of als offer voor de Heere om verzoening te doen. De Heere mocht dus alles van hen hebben, ook het mooiste sieraad.

In al deze bijbelgedeelten wordt er niet negatief gesproken over sieraden en wordt er niet gewaarschuwd tegen het dragen van sieraden. Wat moeten we dan aan met de woorden uit 1 Timotheüs 2: 9  dat de vrouwen “met schaamte en matigheid zichzelf versieren, niet in vlechtingen van het haar of goud, of parels of kostelijke kleding”? Hier wordt afgewezen een wereldse pronkzucht, waarbij alles draait om het uiterlijk en om uitwendige sier. Niet voor niets noemt de apostel vervolgens als het positieve doel een zich versieren door goede werken in een leven wat vol is van God. Gelet op de andere gegevens uit de Bijbel behoeven we het op waardige wijze dragen van sieraden niet af te wijzen. Wel zal ieder voor zichzelf rekenschap moeten geven van de manier waarop de sieraden gedragen worden. Gaat het om ‘opvallen’ door met de wereld van glitter en glamour mee te doen, dan wordt dat duidelijk afgewezen. In het christenleven is de binnenkant belangrijker dan de buitenkant!

De vraag kan ook gesteld zijn vanuit een spanningsvolle verhouding met de ouders, omdat die het dragen van ringen verbieden of willen beperken. Misschien is het een beleid van een kerkenraad of van een predikant. Als dit het geval is, heeft de vraagsteller(ster) ook nadrukkelijk te maken met het vijfde gebod. Probeer dan met je ouders, ouderling of predikant een gesprek te hebben over al deze gegevens. Maar dan blijft toch ook een belangrijk punt dat het vijfde gebod vraagt om eerbied en respekt voor de mening van de ‘gezagsdragers’.

Ds. A. Jonker, Baarn

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

sieraden