Avondmaal in de hemel

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Bij de avondmaalsbediening hoor ik steeds dat er straks in de hemel avondmaal gevierd zal worden aan een ronde tafel. Is er in de hemel dan nog steeds avondmaal? En waar staat dat het een ronde tafel zal zijn?

Antwoord

Er staat, volgens mij, nergens in Gods Woord dat er in de hemel aan een ronde tafel avondmaal gevierd wordt. Ik denk dat u het beste aan de betreffende predikant kunt vragen wat hij er mee bedoelt. Hij zal wel in beeldspraak duidelijk willen maken dat vervuld zal worden wat er staat in Openbaring 19:9: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams.

De Heere Jezus vergelijkt het Koninkrijk der hemelen door voorbeelden te gebruiken uit het rijk van de natuur. Bijvoorbeeld in de gelijkenis van de koninklijke bruiloft, Mattheus 22. Deze gelijkenis werpt het licht op de eeuwigheid en wie er aan tafel zullen aanzitten. Tegen een van de aanwezige zegt Hij: Vriend, hoe zijt gij hier binnengekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.

Ook hier beeldspraak over het aanzitten aan de tafel in het Koninkrijk der hemelen. Het is de vreugdemaaltijd voor Gods volk om de Heere te aanbidden en groot te maken. Daarin staat het Lam Gods centraal. Bij nader inzien blijkt dus dat de predikant het heel goed bedoelt. Ook als hij het heeft over een ronde tafel. Ze zullen elkaars aangezichten zien en het Lam staande in het midden.

Zien we op ons zelf toe om ons te onderzoeken of we het bruiloftskleed van Christus geschonken kregen in een weg van wedergeboorte en bekering. Zij allen zullen in de hemel aanzitten aan de bruiloft des Lams. Eeuwig wonder van Gods genade.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalhemel
1 reactie
kneusi
vragensteller,laat deze beeldspraak jou jaloers maken om straks ook door Genade dat bruilofskleed te hebben gekregen ,en aan te mogen zitten....dat er niet gezegd wordt...hoe zijt gij hier binnen gekomen... geen kleed.......een ronde tafel ziet op de gaafheid waar je je niet aan kan stoten zoals aan de hoektafel.....op aarde was Hij een steen des aanstoots...hierboven is alles volmaakt..doe iets met de ds. zijn antwoord!