Foto's nemen tijdens doop- of belijdenisdienst

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Is het niet oneerbiedig om foto's te nemen tijdens een doop- of belijdenisdienst?

Antwoord

Persoonlijk ben ik van mening dat dit niet past. Toen ik nog dienstdoend predikant was en nog wel eens een vraag hierover kreeg, heb ik altijd gezegd dat dit in een eredienst niet kon. Zelf ben ik wel eens als kerkganger tijdens een doopdienst er getuige van geweest dat een amateur-fotograaf zich tussen de ouders en de predikant drong om het moment van de doopbediening vast te leggen.

De tijden veranderen en naar ik begrepen heb, komt het ook in onze gemeenten meer voor dan eertijds. Uit de (korte) vraag van de vraagsteller blijkt dat ook hij/zij innerlijk voelt dat dit in de eredienst niet moet plaats vinden. Het lijkt mij  gewenst om, zo dit voornemen mocht bestaan, altijd van te voren dit aan de voorganger of kerkenraad voor te leggen en goede afspraken te maken. Dit schrijf ik echter niet uit de overtuiging dat het toch wel kan, maar uit toelating. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Lees ook: 'Foto's van doop'

Lees meer artikelen over:

foto