Engels opkrikken

G.J. Jansen / 4 reacties

Vraag

Heel graag zou ik mijn Engels willen opkrikken. Het is sinds het voortgezet onderwijs weggezakt en nu zou ik het graag weer willen leren. Wat zijn goede, reformatorisch verantwoorde, Engelse romans om te lezen die voor een beginner nog redelijk te volgen zijn? Dit kon ik op internet niet zo snel vinden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je vraag, waarvoor geldt dat deze voor mij moeilijk te beantwoorden is, omdat je niet hebt vermeld welk type onderwijs je in het voortgezet onderwijs gevolgd hebt. Aangezien je zelf aangeeft dat jij jezelf tot de beginners rekent, ga ik ervan uit dat je niveau voor Engels vmbo KL/TL is (dat is het oude mavo/lbo C- of D-niveau). Dit niveau komt overeen met taalniveau B1 binnen de ERK-systematiek.

Gelukkig zijn er op dit niveau veel ingekorte versies van klassieke Engelse romans beschikbaar. Oxford Bookworms heeft op dit niveau (stage 4) veel mooie en verantwoorde titels in de collectie. Je vindt deze collectie hier en ik raad je vooral de volgende titels aan: A tale of two cities, Emma, Persuasion, Silas Marner, The scarlet letter.

Via de de site www.oup.com/elt/gradedreaders kun je eventueel het audiobook (tegen betaling) downloaden. Mogelijk kun je het audiobook via de plaatselijke bibliotheek aanvragen. De combinatie van zelf (mee)lezen en voor horen lezen is goed voor de taalontwikkeling.

Je kunt je leesvaardigheid zelf toetsen door de opdrachten achterin het leesboekje te maken.

Mocht het niveau van stage 4 te simpel of te moeilijk zijn, dan kun je altijd kijken naar stage 5 of 3. Als je dan weer een vraag stelt, wil ik wel even kijken welke titels dan verantwoord zijn.

Succes met het oppakken van 's werelds mooiste taal!

Met vriendelijke groet,
Gertjan Jansen,
docent Engels

Tags in dit artikel:

engels
4 reacties
hansa
Ik doe elke dag de test van NU Beter Engels. Heel leerzaam om mijn oude kennis van Engels op te halen.
Als je je opgeeft bij www.nubeterengels.nl dan krijg je dagelijks een test van 4 vragen. Niveau kan je zelf kiezen: 1, 2 of 3.
Lelie
Ben zelf ook docent Engels. Wat ik je zou willen adviseren is om een paar boeken te kopen van de serie: Christian Heroes: Then & Now. En die gewoon te gaan lezen met een woordenboek ernaast. Dat zijn biografieën van grote zendelingen geschreven voor leeftijdscategorie 16 jaar. Dat is een heel mooi niveau om mee te beginnen. Je kan ze op bol.com kopen.
drernie
C.s.Lewis is aan te bevelen.
pannenkoek
Kijk eens bij CCIW. Dat zijn christelijk engelse kampen in Wales. Je bent de enige nederlander. Hebben onze kinderne ook gedaan, zij gingen voor het examenjaar als deelnemer mee. jij kunt als leiding mee. 70 engelsen, en jij als enige nederlander. Was echt een verrijking voor hen. Gaat uit vd baptisten gemeenten in Londen, als je meer wilt weten hoor ik het wel.

https://www.cciw.co.uk/