Kortsluiting

drs. E.J. (Els) van Dijk / 2 reacties

Vraag

Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar ik ben de wanhoop nabij. Niets lijkt te helpen en soms weet ik niet hoe ik hier nog van moet afkomen. Ik ben de laatste tijd (halfjaar en langer) aan het tobben. Dit is zo erg dat ik over alles pieker en alles wil beredeneren. Dagenlang voel ik me zo onzeker en eenzaam en angstig. Dit gaat zo ver dat er soms kortsluiting ontstaat en ik niets meer kan overzien. Op zo’n moment kan ik me nergens meer toe zetten. Vaak met als gevolg dat ik uitbarst in huilen en in woede.

Gelukkig slaap ik verder wel goed. Maar iedere ochtend als ik wakker word begint het hele rijtje opnieuw. Het gaat zo ver dat ik mijn werk haast niet kan doen. Ik ben zo afwezig en alleen bezig met mijn angsten en vragen dat mijn werk versloft. Ik ben al bij verschillende psychologen geweest, maar dit helpt mij niet. Vaak hoor ik dingen die ik zelf al heb bedacht en dan uitvoer, maar het helpt niet. Ook ben ik bij de dokter geweest voor medicatie, maar omdat er ook momenten zijn dat het even wat beter gaat krijg ik geen medicatie.

Ik weet van ellendigheid niet meer wat ik moet doen. Het is niet zo dat ik niet meer wil leven, gelukkig, maar alles valt me zo zwaar. Het beïnvloed mijn hele functioneren en mijn relaties. Kortom ik voel me zo ongelukkig, ellendig en onzeker. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste..,

Wat vervelend voor je dat het leven er wat somber voor je uitziet op dit moment. Het lijkt erop dat je geen controle hebt over je gedachten en gevoelens. Het overkomt je, lijkt het wel. En misschien is dat nu juist precies het probleem. Als je reageert op de omstandigheden, gebeurtenissen en dergelijke heb jij niet de regie, maar word je ingevuld door van alles en nog wat. En als je dan eenmaal in een negatieve flow zit, wordt alles en iedereen daarin meegesleurd en is niets meer ‘leuk’.

Daarom moet je het volgens mij omkeren. Probeer aan het begin van elke dag te bedenken hoe jij die dag wilt invullen, hoe jij van betekenis wilt zijn en hoe jij van toegevoegde waarde wilt zijn op deze wereld. Je mag elke dag zien als 24 uur die God aan je toevertrouwt, die je krijgt als geschenk en Hij nodigt je uit om daar iets moois mee te doen! Je mag die dag onder Zijn Aangezicht leven. Wat een wonder is dát!

Oftewel: neem zélf de regie! Bedenk welke mooie momenten jij kunt creëren. Ik kan het ook anders zeggen met een Bijbels beeld: Bedenk welke vruchten jij wilt voortbrengen. Het jaargetijde waarin wij nu leven mag daarvan een prachtige illustratie zijn. Een aantal weken geleden leek het allemaal zo donker en somber buiten, maar het nieuwe leven breekt door! Knoppen aan bomen knappen open, ik zie allerlei bomen en heesters met prachtige bloemen, de krokussen hebben gebloeid en nu is het de beurt aan blauwe druifjes en narcissen. En als je nu naar de Keukenhof zou gaan, zie je nog veel meer moois! Zie je zelf als een bloembol. De kracht en de power om tot groei en bloei te komen zit al in je! Ga in het licht staan en open je! Laat mensen meegenieten van wat jij te bieden hebt. Begin met te geven en je zult zien dat je iets moois ontvangt.

In aansluiting daarop: Welke plaats heeft dankbaarheid in je leven? Werkelijke dankbaarheid omvat je hele leven, zowel de goede als de slechte gebeurtenissen, de vreugdevolle zowel als de verdrietige momenten. Niets gebeurt buiten de liefdevolle aanwezigheid van God. Wanneer je daardoor met dankbaarheid naar je leven kunt kijken, ben je vrij om de wereld in te gaan en blijdschap en dankbaarheid om je heen te verspreiden. Als je gebonden bent aan pijn, teleurstelling en verdriet, lukt dat niet. Dankbaarheid stelt je in staat om een boodschapper van hoop te worden. Dankbaarheid is dus veel meer dan iets wat gekoppeld is aan een concrete gebeurtenis. Het is een levenshouding. Je kunt besluiten te leven vanuit de overvloed van God en niet onder de dictatuur van je eigen arme behoeften. Je kunt ervoor kiezen te leven in de buurt van een levende God en niet van je eigen, stervende ik. Daarom: orden je redenen om dankbaar te zijn en som ze op.

De zonde heeft gemaakt dat het leven kreunen wordt. Of nog erger: zeuren, pruttelen, piepen.

Soms lukt het misschien niet om zelf woorden te vinden om dankbaar te zijn. Ga dan zingen! Zingen heeft te maken met hoop, verlangen en nog zoveel meer. Liederen kunnen woorden en gedachten bevatten waar je zelf niet op zou komen op een bepaald moment. Je kunt niet benepen dankbaar zijn. Dankbaarheid is een keuze.

Ik sluit af met een aardige anekdote uit het leven van de bekende Bijbelgeleerde Matthew Henry die hier ook voor koos. Toen hij belaagd werd door dieven en beroofd werd van zijn portemonnee, schreef hij in zijn dagboek: “Ik wil ten eerste dankbaar zijn omdat ik nooit eerder beroofd ben; ten tweede omdat ze, hoewel ze mijn portemonnee gestolen hebben, niet mijn leven genomen hebben; ten derde, hoewel ze alles van mij afgepakt hebben, was het niet veel; en ten vierde, omdat ik het was die beroofd werd en niet ik die stal.”

Prachtig, vind je niet? Vele en mooie lichtpuntjes gewenst! En oh ja. Misschien moet je écht een dagje naar de Keukenhof gaan...

Drs. Els J. van Dijk

2 reacties
HvK91
Hoi beste kortsluiting! Ik zag onlangs een filmpje waarin iemand die onderzoek had gedaan zijn bevindingen met de mensheid deelde. Er was over alle continenten een onderzoek gedaan naar neerslachtigheid, wat mensen daar tegen deden en wat er wel en niet hielp. Wat bleek: in Westerse landen gaan mensen als ze zich rot voelen, dingen voor zichzelf doen. Slechte copingstijlen handhaven; winkelen, badderen, naar een psycholoog. Dat bleek niet heel erg effectief, in vergelijking met wat mensen in andere culturen ondernamen: namelijk dingen voor andere mensen doen. Dat is kennelijk een ontzettend effectieve manier om je depressie tegen te gaan. Het kan van alles zijn: gaan vrijwilligen op een kinderdagverblijf, bij de voedselbank, een bejaardentehuis, boodschappen doen voor mensen die je kent die ziek of slecht ter been zijn, helpen in een dierenasiel... de mogelijkheden zijn echt eindeloos en specifiek toe te spitsen op jouw gaven en talenten. Doen!!
CB
Mooi die anekdote van Matthew Henry. In 1600 kende ze dus al de heilzame werking van cognitieve gedragstherapie.
Je leert bij cognitieve gedragstherapie n.l. hoe je gedachten die ongewenste gevoelens geven om kunt buigen naar gedachten die wél gewenste gevoelens met zich meebrengen. Je gedachten bepalen vaak je gevoel.
Matthew Henry kon kiezen: zich verliezen in de gedachten van het onrecht wat hem aangedaan was, van diepe teleurstelling en zich bezighouden met de waaromvraag en jezelf bezig houden met dit soort gedachten krijg je neerslachtige gevoelens van of hij kon het negatieve ombuigen naar iets positiefs n.l. punten benoemen waar hij dankbaar voor kon zijn en daar voel je je een stuk beter bij!

Deze therapie volgen is wel een aanrader voor de vraagsteller en wat super prettig is, dit kan je ook online doen! (onder begeleiding van een professional).