Bekeerd in het onderwijs

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Moet je bekeerd zijn om een baan in het onderwijs te hebben/mogen doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een zeer belangrijke vraag. Een vraag waar ik bevestigend op moet antwoorden. Ik lees in de Bijbel dat wij (docenten) de jongeren de eerste beginselen moeten leren naar de eis van Zijn weg. Hoe kan ik dat doen als ik zelf die beginselen niet van binnenuit ken? Ik ben als docent voorbeeldfiguur voor de leerlingen. Ook een voorbeeldfiguur dus in de kennis en de genade van onze Heere Jezus Christus. Ik wil hier helemaal niets vanaf doen.

Tegelijkertijd vraag jij je misschien af: "Is dan elke docent bekeerd?" Al weer een begrijpelijke vraag. Hierop kan ik je zeggen, dat wij dat niet weten. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Dit moeten we maar bij de Heere laten.

Ik wil je dus eigenlijk met mijn antwoord in een spanningsveld hebben. Stel: Je wilt voor de klas en je bent niet bekeerd. Hoe moet dat dan? Ik kan die vraag ook algemener stellen: Je wilt morgen weer verder leven en je bent niet bekeerd. Hoe moet dat dan?

Wij hebben niet het recht om één dag onbekeerd verder te leven. God heeft recht op ons hart en op ons leven. En daarom moet een onbekeerd mens geen kant meer op kunnen, dan alleen naar de Heere Jezus toe. Nu zoek ik dat niet en mijn hart gaat er niet naar uit. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. En juist dit moet mij uitdrijven naar Hem, Die gekomen is om zondaren zalig te maken. Een mens moet werk maken van zijn bekering, veel meer dan van zijn opleiding. "Ik heb anderen al de rechten van Uw mond, met lust verteld, hen vlijtig onderwezen....".

Hopelijk heb ik je vraag zo voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis