Ruzie laten rusten of uitpraten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik vraag me af in hoeverre God van ons vraagt dingen in orde te maken die scheef zitten tussen jezelf en andere mensen. Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik ruzie met een goede vriend. We konden veel met elkaar delen, maar er zijn vervelende dingen gebeurd waardoor we elkaar gekwetst hebben en elkaar inmiddels nooit meer spreken. Vanuit mijn gemeente is er met mij gesproken en met hem, altijd afzonderlijk, maar er zijn geen dingen opgelost.

Nu krijg ik het advies om het gewoon te laten rusten en achter me te laten. Volgens mijn gemeente moet ik verder gaan met mijn leven en het verleden het verleden laten. Ik begrijp hun advies, maar vind het erg moeilijk. Graag zou ik dingen in orde maken met deze vriend, maar hij staat hier niet voor open zover ik weet. Desondanks knaagt het aan me. Ik wil graag dingen uitspreken, hem mijn excuses maken voor dingen uit het verleden en hem vragen of er een manier is waarop we weer normaal met elkaar om kunnen gaan. De leiders van mijn gemeente vinden dit geen goed idee. Ze vinden het eerder obsessief aangezien ik het verleden niet achter me lijk te kunnen laten. Een obsessie is het echter niet, ik wil alleen maar dingen uitpraten met iemand die vroeger een goede vriend voor mij was. Heeft u voor deze situatie Bijbelse tips?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bijbelse tips: lees hoe de Heere Jezus omging met “in orde maken”, ofwel vergeving en verzoening. Een essentieel onderdeel van het Evangelie, de blijde boodschap! Was de Zoon van God niet juist naar de aarde gekomen om voor de zonden van de mensen te betalen, om vergeving te ‘bewerkstelligen’ (als ik het zo mag zeggen) en verzoening met God weer mogelijk te maken? We zijn weer onderweg naar Pasen. Hoe geweldig en overweldigend is het om daarvan te lezen en te zingen! In een Concordantie kun je teksten opzoeken, in Bijbelverklaringen de bijbehorende uitleg. Dat is één.

Iets anders vind ik het dat “jouw gemeente”, die kennelijk ook de zijne is, je aanraadt om het verleden te laten rusten. Dat kan nooit goed zijn zolang de situatie jóu niet loslaat. Dan blijft er inderdaad iets hangen, knagen. Waarschijnlijk bedoelt men ‘met de mantel der liefde bedekken’ van het geruzie, maar die mantel bestaat niet! Bedekken is ook niet de juiste manier om met elkaar om te gaan. Uitpraten wel.

Nu kan het natuurlijk zijn dat je vroegere vriend niet openstaat voor een gesprek. Dwingen kun je hem niet. Maar dat is ook niet nodig als jij van jouw kant schoon schip wil maken. In dat geval kun je bijvoorbeeld een open en eerlijke brief aan hem schrijven. Verwacht daarna echter geen antwoord, want dat komt er misschien niet. Jij hebt dan van jouw kant gedaan wat je kunt doen. De eerste stap gezet en that’s it.

Leg vervolgens al je gedachten en gevoelens neer voor de troon van onze vergevende God! Wellicht kun je daarna ook een en ander zelf loslaten. In ieder geval hoop ik dat voor je, want als jij zélf blijft hangen in een schuldgevoel of slachtofferschap kom je niet verder (ik ken je natuurlijk niet, en je brief is erg summier over de oorzaak van de ruzie).

Een leestip heb ik nog wel: “Als sorry niet meer helpt”, geschreven door Gary Chapman. Dit boek geeft je mogelijk verheldering over het hoe en waarom van een fikse ruzie.

Enne... je mag gerust nog eens schrijven!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ruzievergevingvriendschap
2 reacties
shaila
Ook ik zit in zo n soort situatie. Oo wat zou ik het graag goed willen maken! Wat de oorzaak ook is, dat maakt helemaal niet uit. Ik snap de vragensteller/stelster goed, het knaagt aan je. Zo jammer dat de ander niet open staat voor een verzoening. Misschien dat je deze vraag en het antwoord kunt laten lezen aan die vriend. Kan hij zien wat het met je doet.
Laten we voor elkaar bidden en hopen dat het goed komt!
Sterkte hoor!
AHHK76
Als je alles hebt gedaan om het goed te krijgen... dan kan er een moment komen dat je het (biddend) los moet laten.
Dat kan heel moeilijk zijn en soms is daar zelfs hulp(verlening) van anderen bij nodig. Maar het is dan vaak verspilde energie om door te blijven gaan, met iets wat niet lukt. Je voedt dan hoop bij jezelf en je krijgt er nooit iets voor terug. Dan moet je gaan accepteren. Helaas... dat kan heel veel pijn doen, maar ik denk dat het bij dit aardse leven hoort.

Ik moet denken aan dit gebed:
“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Franciscus van Assisi

Sterkte!!!!!!