Dan ga je maar weg

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

We hebben 1,5 jaar verkering. Wanneer ik commentaar van mijn vriend krijg, reageer ik vaak van: "Nou als het je niet zint, ga je maar weg", of: "Hou je nog wel van mij?", terwijl ik dit juist helemaal niet wil! Verder word ik op zulke momenten behoorlijk agressief. Wat kan ik doen?

Antwoord

Daar kun je alleen zelf wat aan doen. Het is al een eerste stap op weg naar verandering als je weet dat je zelf fout zit. Nu moet je nog de wilskracht kunnen opbrengen er ook werkelijk wat aan te doen en te veranderen. Ik vind het echt niet sportief om steeds te zeggen: “Nou als het je niet zint, dan ga je maar weg”. In feite leg je dan het probleem bij hem neer. Hij kan gaan of niet. Zo niet, dan heeft hij maar te accepteren zoals je bent. Ga je daar ook mee door als je getrouwd bent? Zo werkt dat natuurlijk niet in een huwelijksrelatie.

Je moet wanneer je een relatie aangaat van twee mensen apart toegroeien naar samen één. Dat houdt dan in dat je naar elkaar luistert. En als je vriend vindt dat je op bepaalde punten moet veranderen en hij daar gelijk in heeft, dan zul je er ook je best voor moeten doen. Verder is het ook nog eens zo dat wanneer je werkelijk van elkaar houdt, je dan juist elkaar ook op elkaars fouten durft aan te spreken. Dus als je zo door gaat met dit gedrag, ben je eerlijk gezegd eigenlijk niet geschikt voor een relatie en kun je het beste je weg alleen verder vervolgen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering