Rondzendbrieven

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

Ik lees dat de brief van Jacobus is verstuurd naar de stammen in de verstrooiing. Kunt u mij vertellen hoe ik dit concreet moet zien? Was het een soort rondzendbrief, of zijn er veel exemplaren geschreven en verstuurd? Hoe kwam de brief bij de mensen aan? En hoe wisten ze waar al die mensen in de verstrooiing woonden?

Antwoord

In het Oude Testament vertegenwoordigden de twaalf stammen, de twaalf zonen van de aartsvader Jacob, het hele volk van God. Zo vormen de twaalf apostelen in het Nieuwe Testament het geheel van de kerk. De vervolging is inmiddels ingezet, zoals Israel verstrooid werd onder de volken. Jakobus, de broer van Jezus, schrijft aan hen een brief, die evenals brieven van Paulus in meer gemeenten werden gelezen. Hoeveel exemplaren daarvan in omloop waren, is niet bekend. Men werd als christenen onderwezen en getroost. Daar deed de Heilige Geest Zijn werk mee, zoals ook nu deze brief gelezen en gezegend wordt. Want de Heilige Geest werkt het geloof en versterkt dit door Zijn eigen Woord.

Ds. J. van Amstel