Goede invloed van beeldcultuur

(MA) D. Rosbergen / 7 reacties

Vraag

Vanouds wordt in de gereformeerde gezindte een tv afgewezen. Of het kijken van films. Een voorbije discussie. We zijn allemaal onderdeel van de beeldcultuur. Tegelijk stelt het mij wel voor vragen. God dienen - en de beeldcultuur. Belangrijke vraag bijvoorbeeld bij basisschoolkinderen: kan het kijken van film-materiaal, educatief of vermakend, ook een goede invloed hebben op kinderen? Kunnen kinderen ook leren van wat zij allemaal te zien krijgen? Ik kan mij voorstellen dat allerlei tekenfilmpjes zéker iets doen met kinderen. Maar misschien ook wel iets goeds?

En is dat in zekere zin ook niet zo voor oudere kinderen? Leren zij echt van boeken meer dan van een film? Kan een film hen juist niet veel laten zien en leren over sociaal en emotionele dingen? Kan het hen niet hélpen? Ga je ‘achterlopen’ wanneer je weinig te zien krijgt als kind, en zijn ‘tv-kijkende kinderen’ wijzer en slimmer?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

God dienen en de beeldcultuur. Het doet me denken aan Daniël 3. De drie vrienden die niet bogen voor het beeld in het Dal van Dura. Zij konden het blijkbaar niet combineren: God dienen en de beeldcultuur. We kunnen deze geschiedenis niet een op een overzetten op de vraag die u stelt, maar toch lijkt het me leerzaam dit te overdenken.

Verder stelt u belangrijke vragen. Het gaat over de manier waarop kinderen leren. Kinderen leren niet alleen van een boek, maar zeker ook van beeldmateriaal. Voor educatieve doeleinden is dit goed in te zetten. Bij biologielessen is het prachtig om in een basisschoolklas te laten zien hoe een rups tot een vlinder wordt. Anderzijds doen beelden ook wat met kinderen. Het is flitsend en snel. Een boek daarentegen vraagt om rust en concentratie. Als kinderen dit niet meer kunnen, wordt luisteren in de kerk ook moeilijk en je aandacht bij de catechisatie les houden ook een probleem. Een goede luisterhouding aanleren is daarom ook een taak van ouders.

Het heeft te maken met onze tijdsbesteding. Hoe besteden we onze tijd? Tijd is genadetijd. Tijd is geleend. Als we God zullen ontmoeten met onze kinderen zal Hij vragen wat we met onze tijd gedaan hebben. Wij en onze kinderen staan in deze tijd en hebben ook een taak in deze tijd. Maar het voornaamste is: “Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid en al die dingen zullen u toegeworpen worden.” Als dit boven aan staat, zijn de antwoorden op de genoemde vragen ook niet meer zo moeilijk.

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

7 reacties
K80
Worden kinderen er van slimmer?, ik denk het wel. Worden ze er wijzer van?, ik weet het wel zeker.

Bij ons was het thuis vaste prik dat er door pa om 8 uur het journaal werd gekeken en vaak later op de avond nog Brandpunt, nieuwsuur, etc.
Daar pik je als kind gewoon veel van op, je leert er van en je krijgt meer algemene kennis. Kinderen gaan nu eenmaal niet zo snel uit zichzelf een krant lezen. Verders werden er veel programma's bekeken als spoorloos tussen kunst en kitsch en veel Discovery en National Geographic. Doe ik nog steeds eigenlijk. Een programma zoals Hoe its Made is BV ook voor kinderen erg leuk, over hoe normale gebruike voorwerpen worden gemaakt. Ik heb er al veel van op gestoken. Laatst kwam er een programma voorbij over de geschiedenis van de Piramides. Toch wat opgestoken daarvan, ik zou er zelf nooit geen boek over gaan lezen.

Lezen blijft zeker belangrijk, maar het ligt vaak wel aan de ouders van de kinderen. Mijn ouders lezen graag en wij hebben ook boeken verslonden. Kinderen in de klas waar bij de ouders nooit lezen, dan doen de kinderen het ook bijna niet.

Het is leuk om bv eerst het boek te lezen en dan pas de verfilming te kijken. Kan je mooi de verschillen zien.

En kinderen die regelmatig tv kijken hebben een veel betere beheersing van de Engelse taal, als kinderen die nooit tv kunnen kijken. Goed Engels kunnen praten is toch wel handig in deze tijd.
leene
Worden kinderen slimmer van beeldcultuur. Hmm ja wel sort of.. meer streetwise ook. Worden ze wijzer NEEEE.
En dat zeg ik terwijl ik ben opgegroeid met televisie en wij hebben nu ook tv en internet (open). Maar ik word heel verdrietig als mijn kinderen bijvoorbeeld het jeugdjournaal kijken. En wil dat ook niet meer, wat een onderwerpen en wat een sturing. En K80 vergeet nog iets en dat is de nieuwsbubbel. Facebook google weten van alles van je ook je zoekfuncties en op een gegeven moment lees je alleen nog maar nieuws belicht van een kant.
Ik was beter in engels op de refo school maar wijzer?? ik heb veel geleerd van boeken lezen ( christelijke maar zeker niet alleen die ook Eli Wiesel om maar een belangrijke te noemen ....en de inzichten die ik kreeg door de Bijbel te lezen Tim Keller, Dietrich Bonhoeffer , Corrie ten Boom etc.
De laatste tijd druk geweest en weinig gelezen maar ik merk dat door tv en internet je echt minder concentreert en ik moeite heb om langere stukken te lezen. Nee K80 jij bent veel te positief. Het is wel zo dat we iets moeten met de beeldcultuur en goed moeten nadenken over hoe er mee om te gaan. Goed antwoord met name wat gezegd wordt over je tijdsbesteding, dat we daar over ook verantwoording moeten afleggen.
RoosvanSaron
Onze kinderen zijn opgegroeid zonder TV
Zolang ik weet heb ik een kookwekker op 30 min. gezet.

En spelletje/film af of niet af: STOP. ze zijn nu puber met telefoon: 30 minuten!!

Ze zijn niet het allerbeste in Engels, daarom gingen we over op een Engelse bijbel.
Verder geen probleem op school.

Ze weten niet beter.
Leer ze als ze jong zijn, en vergelijk je met NIEMAND
K80
Heb al jaren het jeugdjournaal niet meer gezien, dus ik heb geen idee wat daar verteld word. Het nieuws in Jip en Janneke taal verwacht ik.
Als je wilt dat je kinderen niets van de wereld mee mogen krijgen en alleen in hun eigen zuil mogen bewegen, kan je beter de stekker uit de tv en pc trekken.
leene
@K80. Mijjn kinderen groeien absoluut niet op in een refo cultuur. Wij wonen ook niet op de biblebelt. Er zijn nauwelijks christenen in onze wijk. Het jeugdjournaal evenals natuurlijk het acht uur journaal zijn niet normen en waarden vrij. Welke onderwerpen komen er veel in voor en welke juist niet.. dat zijn allemaal keuzes die niet bepaald vrij zijn van vooronderstellingen. Een greep uit het jeugdjournaal. Veel over dierenleed, veel over popsterren. Veel heel veel over social media ( en allemaal zonder al te veel kritische vragen) en dan nog wat nieuws berichten. Veel wijzer worden ze daar niet van.
Er zijn best wel goede programma's maar om nu te zeggen dat je daar veel wijzer van wordt. Wij lezen overigens thuis de volkskrant en het reformatorisch dagblad. Dat is best een hele aardige combinatie ;-)
kip
mooi antwoord vanD.Rosbergen
kan ik helemaal achter staan.

al denk ik aan een gehandicaptenhuis,waar video,s worden bekeken,wat bij ons thuis nooit mocht.

We hadden geen tv iets waar je n video kon bekijken,en ik stond ook stomverbaasd dat ik eigenlijk geen antwoord durf te geven,alleen al om voor mezelf mij af te vragen,als k dus in zo,n tehuis zou zitten is het tegenwoordig hel gewoon om naar n video te kijken,en wij met ons volle verstand,hebben geleerd da t we onze tijd wel beter kunnen besteden.
En ik wel eens dacht die gehandicapte kennis in dat tehuis, mag veel meer dan wij................
sydneylover
Ik heb via mijn werk een keer een cursus presentatievaardigheden gehad. Toen moesten we een kleine test invullen waaruit bleek in hoeverre je zelf visueel, auditief of kinesthetisch leerde. Maar over een groot aantal mensen kun je stellen dat 33% van de informatie het beste visueel wordt verwerkt.
Niet heel verrassend dat dit voor alle deelnemers van de cursus net een beetje anders was.

Maar nu naar de vraag over beeldcultuur. Ik ken de achtergrond precies, ben ook zonder TV opgegroeid want beeldcultuur.
Maar: je kunt dus gerust stellen dat een predikant die uitsluitend auditief en een heel klein beetje kinesthetisch bezig is, voor meer dan 50% aan mogelijkheden laat liggen om zijn toehoorders te bereiken!
Zou een predikant in dat opzicht zich ook niet moeten afvragen hoe hij zijn preek 'tijdsbesteding' ingevuld wordt?