16 jaar en verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik heb verkering met een jongen van 17 jaar. Mijn ouders vinden dat ik pas op mijn 18e verkering mag, maar de ouders van mijn vriend vinden het goed dat hij verkering heeft. Is het echt zo slecht om nu al verkering te hebben? We houden van elkaar en over het geloof zijn we het eens. Moet ik het uitmaken, of niet?

Antwoord

Beste 16-jarige,

Je ouders hebben ongetwijfeld het beste met je voor en vinden je nog erg jong om nu al verkering te hebben. Dat heeft niet met het goed-of-slecht-zijn van verkering-op-zich te maken, maar met jou als tiener! Bespreek met je ouders wat zij voor jou het beste vinden: wellicht mag je deze jongen wel nader leren kennen, maar met gepaste ‘afstand’. Praat dan ook over wat het hebben van verkering voor jou betekent: wat bedoel je met "houden van"? Ben je een meegaand type, of ga je juist dwars tegen (goede) adviezen in?

Uitmaken is heel definitief: verwachten je ouders dat van je? Heb je ook andere vriendschappen? En hoe ga je om met klasgenoten (er van uitgaande dat je nog schoolgaand bent)?

Een heleboel vragen… het gaat er mij om, dat je over jezelf nadenkt!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
6 reacties
Cloudsadmirer
Liefde is niet leeftijdgebonden. Ik kan me wel iets voorstellen bij de regel van je ouders maar het is een onhoudbare regel. Als je echt geen verkering mag van je ouders, blijf dan gewoon als vrienden met elkaar omgaan totdat het wel mag.
Probeer in alle liefde aan je ouders duidelijk te maken hoeveel je van hem houd en hij van jou, zodat ze begrijpen hoe moeilijk hun regel is voor jullie.
bayana1980
Liefde is altijd goed. Om te spreken van 'houden van' lijkt me nog wel wat snel ;) maar je ouders moeten blij voor je zijn.
Cloudsadmirer
Drusius,
Dat is inderdaad aan de vraagstelster, dat weet ik niet. Maar dan nog is verliefdheid en (daarna) 'houden van' niet leeftijdgebonden.
Annet76
Ben ik met je eens Rinske, het is een onhoudbare regel, die je, als het échte liefde is, zou moeten kunnen bewaren tot de tijd er rijp voor is.
Tot die tijd: als vrienden met elkaar omgaan, dan zien mensen "vanzelf" dat het goed zit tussen jullie.
sis
Toen was ik 15 en hij 16 en inmiddels (5 jaar later) zijn we gelukkig getrouwd. Wel rustig aan gedaan in het begin, en daar hadden onze ouders ook mee te maken! Als je nog zo jong bent heb je toch een lange verkeringstijd voor je liggen.
zonneschijn
Tja verkering hebben op je 16 de is jong.
Onze dochter was 15 jaar net.
Het liegt aan zoveel factoren of je van (te)jong kunt spreken.
Rustig aan blijft het advies! je moet vaak nog zo lang lopen.
Mijn man en haar vader was een half jaar ervoor over leden.
En ik dacht nee geen indringer in mijn huis,
Maar ik ging nadenken en relativeren, en kwam hierop uit dat het wel erg fijn voor haar zou zijn.
Ik sprak met haar, ze was verstandig en deed het rustig aan in alles.
De Liefde groeide hecht en diep, ze deelde vreugde en verdriet. daarbij was ze in 1 klap volwassen na het grote verlies van haar lieve pap.
Dat ze was ernstig serieus ect. om kort te gaan nu zijn ze al weer ruim 2 jaar heel gelukkig getrouwd. na een verkeringstijd van 5 jaar. ik ben er blij mee. en ook heel ons gezin.
Niet dat ik geen moeilijkheden heb gehad met deze jongen, die uit een zeer wettisch koud liefdeloos gezin kwam en er zelf ook veel van mee gekregen heeft. langzaam wordt het beter zeg ik voorzichtig.
IK heb er soms nog moeite mee pijn van. maar mijn kind is gelukkig. daar doe ik het voor. voor haar is hij goed.
voor mij ook. alleen op zijn manier zonder hartelijk woord of zich uiten. dat krijg je mee.
Maar lieve maid uitmaken is rigorieus. ik weet als het deze man moet zijn? dan krijg je hem vroeg of later, maar bespreek eerlijk de dingen met hem je ouders, luister naar hen liefdevolle raad. ze hebben zoveel meer ervaring in dit leven. en maak samen goede afspraken, houd jullie er aan.
Ik wens je een goede liefdevolle zegenrijke verkeringstyd om weg naar misschien het huwelijk, als jullie de ware voor elkaar blijken te zijn. liefs van een moeder.