Wantrouwen en achterdocht in huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd loopt het niet zo lekker tussen mijn man en mij. Hij heeft regelmatig het internet op zijn telefoon op de modus “incognito” staan. Dat betekent dat niks wordt opgeslagen van wat je op dat moment opzoekt. De reden die hij opgeeft is: “Ik denk vaak dat ik enge ziektes heb en ik wil niet dat jij ziet dat ik hierop google.” Ik weet dat hij dat al deed in onze verkeringstijd. Ik weet dat hij dit altijd al gedaan heeft en doet, en heb daar geen problemen mee. Ik vertel hem natuurlijk wel dat het niet nodig is en het zonde is van je gezonde jaren om je zo zorgen te maken om dingen die er wellicht niet zijn. Maar daar laat ik het dan ook bij.

Hij gaat ook op mijn Facebook op zoek naar mensen en wist dan de geschiedenis. Hij zegt dan als reden dat hij alleen de vrienden in mijn vriendenlijst bekijkt. Ik geef aan dat ik dát helemaal prima vind, maar daarin geen reden zie om dat te moeten verwijderen van mij. Hij mag mijn profiel helemaal uitkammen als hij dat wil en daar heb ik nooit moeilijk over gedaan. Toch zag hij noodzaak de zoekgeschiedenis te wissen. Ik kan daar niet over uit.

Om deze redenen word ik achterdochtig. Hier hebben we al meerdere ruzies om gehad. De vage redenen die hij op geeft waarom hij dit doet, geloof ik niet. Het klopt niet, zo was hij ook niet. Laatst zat hij op mijn telefoon en dat vind ik op zich prima. Alleen hij gaat vaak de laatste tijd mijn contacten allemaal bekijken. Hierbij zitten ook dames bij waar hij vroeger verliefd op is geweest. Ik vind dat niet prettig. En met name om bovenstaande redenen van mijn achterdocht, wilde ik op dat moment niet dat hij dát ging doorzoeken. Ik griste daarom de telefoon uit zijn handen, waarop hij mij ging beschuldigen van dingen die ik geheim zou houden. Hij kan extreem boos worden en tekeer gaan. Zo ook nu.

Laatst lag zijn telefoon onder mijn kussen toen ik in bed ging liggen. Hij sliep al. Ik vind het vaak leuk om z’n appjes te lezen en foto's te kijken. Vaak lees ik dan dingen van m’n schoonmoeder of andere familieleden die hij was vergeten te vertellen bijvoorbeeld. Ben ik weer op de hoogte. Ik ontdekte dat hij het vergrendelpatroon had veranderd. Ik vroeg er de dag erna naar. Ik zei ook dat ik het vaag en raar vond. Hij deed het af alsof hij dat had gedaan als boze reactie van laatst, toen ik de telefoon uit zijn hand griste. Hij deed het af als een grapje. Als ik dat niet overneem wordt hij boos. Op dat moment was er familie over de vloer. Ik kwam er dus later op terug. Dit veroorzaakte echt een mega ruzie.

Al met al word ik steeds misselijker van dit soort dingen. Hoe meer ik aangeef hoe vervelend ik het vind en dat ik het maar een vaag en raar verhaal vind, hoe bozer hij wordt. Ik heb ook een verleden met een ex die precies hetzelfde gedrag vertoonde... en later bleek dat hij porno keek en contact had met exen en andere vrouwen. Dit soort dingen triggeren mij enorm. Het ergste vind ik hier van dat ik altijd werd weggezet als de jaloerse vrouw die dingen zag die er niet waren en ik later toch gelijk bleek te hebben. Mijn man weet dit ook heel goed. Ik zag hem ook totaal anders dan mijn ex. Ik vertrouwde hem en had nooit achterdocht over dit soort dingen bij hem. We hadden hier open gesprekken over en er was echt niks geks aan de hand de afgelopen jaren.  Dit zijn echt nieuwe dingen sinds een aantal maanden.

Het zit me niet lekker. Het maakt me bang. Wat is wijs om te doen? Simpelweg aannemen dat hij de waarheid spreekt en mijn gevoel en intuïtie aan de kant zetten? Of zijn dit wel degelijk serieuze signalen waar we wat mee moeten? Wat is uw indruk hiervan en kunt u mij helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Aan het eind van een heel relaas komt u met een paar vragen: wat is wijs om te doen met twee mogelijke ‘oplossingen’ naast “wat is uw indruk , kunt u mij helpen.”

Om met mijn indruk te beginnen: wat wilt u nu precies zeggen en welk advies wilt u graag horen? Ja, twee wedervragen die bij mij als eerste worden opgeroepen. Vragen naar het wáárom van uw beider gedrag, want wat is de achtergrond van het lezen van elkaars berichten op de telefoon van de ander, of via Facebook van het checken van de contacten en van het wissen van gevonden ‘dingen’? Is het wantrouwen ten opzichte van elkaar? Heeft een en ander met jaloezie te maken? Is het angst dat het verleden zich gaat herhalen? Of is het uw stellige overtuiging dat u álles van elkaar moet kunnen inzien, lezen, controleren?

U wilt niet weggezet worden als jaloerse vrouw, maar wàt doet u anders dan uw man... u leest toch ook zijn berichten als u zijn telefoon onder uw kussen ‘vindt’: wat doet dat ding daar, bewust neergelegd of per ongeluk terechtgekomen? Wat doet ú met de contacten van exen, behalve ze op de telefoon te hebben staan?

Kom, gaat u beiden zich eens volwassen gedragen en laat die controle los! Bespréék samen (per dag of er week) wat voor u belangrijk was aan berichten via sociale media, zonder dat van elkaar te willen zien/lezen. Bespaar uzelf de mogelijkheid van het ontwikkelen van achterdocht door te leren vertrouwen. Door simpelweg áfspraken te maken met elkaar over omgang met ‘schermpjes’. En respecteer daarbij elkaars ‘geheimen’. Praktisch gezien betekent dat dan ook bijvoorbeeld: wilt u nieuws over de familie, vraag zelf toegang tot de app. Mag hij uw contacten niet zien: verwijder ze van uw apparaten. Gris níét de telefoon uit zijn handen, zeker niet in het bijzijn van familie cq anderen.

Openheid en eerlijkheid binnen een relatie -ook over het verleden, dat een rol lijkt te spelen- is naar mijn idee voorwaarde voor goed contact waarin vertrouwen vanzelfsprekend aanwezig is. Dat heeft een kant van vrijwilligheid en liefde, terwijl ik in uw verhaal alleen lees over controle en over zwijgen door verwijderen, waardoor er groeiend wantrouwen is door achterdocht. Kortom: een negatieve spiraal, die u béíden moet doorbreken!

Tenslotte: komt u er samen niet uit in gesprekken, raadpleeg een ‘derde’, bijvoorbeeld via een mediator.

Marijke Rots