Lintje op rouwadvertentie

Ds. J.D. Heikamp / 16 reacties

Vraag

Hoe komen mensen er op om in een rouwadvertentie te zetten: “lid van de orde van Oranje-Nassau” of iets dergelijks? Het is algemeen bekend dat je die titel draagt tot je overlijden. Alsof God het uitmaakt of je onderscheiden was. Sorry, ik begrijp het gewoon niet.

Antwoord

Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook weleens afgevraagd. En moet dus het antwoord schuldig blijven. Na het overlijden moeten de lintjes weer ingeleverd worden. Het is gewoonte van de familie om dit te vermelden vanwege een bepaalde verdienste die bekroond is geworden met een onderscheiding.

“Alsof God het uitmaakt of je onderscheiden was.” Nee, dat heeft voor de eeuwigheid geen verdienste zo’n onderscheiding. Daarvoor is nodig om gekroond te zijn met de zegen van de kruisverdienste van Christus, toegepast door Gods Geest in ons hart.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

16 reacties
hansa
Nee, het maakt voor God niet uit of iemand onderscheiden was.
Maar een rouwadvertentie is een kennisgeving aan mensen. Er staat bijvoorbeeld ook vaak in dat iemand predikant was (v.d.m.) of een andere bekendheid bezat. Ook dat waren zij alleen tijdens hun leven. Maar voor God staan wij allemaal als zondaar. Het verschil is alleen of we een geredde zondaar zijn of niet.
Justinus
De advertentie is ook niet bedoeld voor God! Het is zoals @Hansa zegt!
Ik heb soms (grote) moeite met de (bijbel- of psalm)teksten in de rouwadvertentie. Vind ik soms overbodig.... maar dat is mijn gevoel!
sydneylover
Onwillekeurig vraag ik me af hoe het antwoord zou zijn geweest als de vraagsteller het niet over een ridderorde had gehad maar over de beschrijving 'Verbi divini minister' op een rouwkaart..
Gouwenaar
@Sydneylover:
De vraag stellen is haar beantwoorden.
hansa
Nog even ter verduidelijking: ik heb in mijn reactie niet bedoeld iets af te keuren of goed te keuren. Ik heb alleen willen stellen dat de rouwadvertentie niet aan God gericht is, maar aan mensen. En mensen hebben nu eenmaal verschillende visies. Laten we elkaar maar een beetje vrijheid gunnen in bijkomstige zaken.
K80
Ik vind het juist mooi als het wordt vermeld. Duidelijk dat dan ook de nabestaande trots op zijn dat de overledene deze onderscheiding heeft
gekregen.

Vaak wordt toch ook een titel vermeld zoals bv. Ir, Dr, Drs,De, Prof, of militaire rang?
CrA
Hoe komen mensen er op om dit in een rouwadvertentie te zetten? Heel eenvoudig: het is conform de wens van de overledene. Die hebben nabestaanden te respecteren, ook al begrijpt met dat niet.
WillemB
Ik ken ook van die kritiek op geboorte en overlijdenskaartjes. De ene heeft te veel en te vrolijke kleuren, of is de uiting van dankbaarheid te groot (wij kunnen toch niet dankbaar zijn…). Voor een ander is het rouwrandje weer niet zwart en breed genoeg of is er te veel hoop op het eeuwige leven gegeven. En een derde vindt een uitgebreide levensbeschrijving weer te rooms.
Zucht, hebben we dan niets beters te doen? Laten we aanvaarden hoe anderen zich willen uiten.
Gouwenaar
Het verbaast mij over het algemeen meer dat er reformatorische christenen zijn die een lintje aannemen.
Persoonlijk zou ik een koninklijke onderscheiding weigeren op religieuze gronden.
Blijkbaar is de drieslag "God, Nederland en Oranje" bij bepaalde personen toch nog redelijk verankerd...
Gouwenaar
@K80
Militaire rangen zie je nog wel eens als iemand gesneuveld is, en andere titels zie ik eigenlijk alleen als de werkgever een advertentie plaatst.

Overigens leven we in een tijd waarin steeds minder mensen hun academische titels op hun visitekaartje plaatsen.
rJWK
@Gouwenaar, wat zijn voor jou religieuze redenen om een lintje te weigeren? Ik heb daar nooit zo over nagedacht, ben benieuwd!
Gouwenaar
@rJWK
Mijn redenen zijn tweeledig;
in de eerste plaats (maar dat is niet religieus) heb ik mijn twijfels bij de legitimiteit van het koningshuis.

Daarnaast (wel religieus) zie ik niet in waarom ik erkenning door een aardse koning (die mij waarschijnlijk alleen van horen zeggen kent) zou moeten ambieren. Mijn Koning woont in de Hemel, niet in Den Haag.
huibertus
Gouwenaar
1Petr 2 vs 17 Vreest God en eert de Koning,geldt dat niet voor de Koning
in den Haag?
Gouwenaar
@Huibertus.
De koning eerbiedigen (overigens staat er "Keizer", maar dat geheel terzijde) is wat anders dan gesteld zijn op eerbewijzen van de koning.
De man kent mij hoogstens van horen zeggen, dus waarom zou ik waarde hechten aan een onderscheiding die hij mij toekent?
Justinus
Wat een genot dat we in een vrij land leven, een land waarin je je mening ook vrij mag geven...
Dat geldt uiteraard ook voor @Gouwenaar... zijn opmerkingen zijn voor zijn rekening... ik vind ze dusdanig dat ik er over heen probeer te lezen...
WillemB
@justinus dank voor de tip, ga ik doen.
En als Gouwenaar toch antwoord wil, zie de onderbouwing vsn K80