Verantwoorde games

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Onze kinderen willen graag spelletjes op de computer doen. Zijn er verantwoorde spellen? Heeft iemand tips?

Antwoord

In de artikelen over digitale spelletjes (onder de tag 'games') kun je veel informatie vinden waarmee je zelf een keuze kunt maken. Misschien hebben de bezoekers van Refoweb ook nog tips voor je.

2 reacties
henkie
Dr. Panda, candy crush, Subway surfers, toon blast, angry birds etc.
schoenveter
Helaas weinig informatie over de leeftijd en interesse van de kind(eren), dus hierbij wat algemeen advies:

Er zijn veel gratis spellen, maar hier zit vaak een addertje onder het gras en is het echt niet zo onschuldig. Zo kan je gevoelig zijn om dan toch geld eraan uit te geven, en vaak om te voorkomen dat je niet teveel tijd spendeert aan een spel. Goedkoop is duurkoop...

Daar zie al de keuze: Of veel tijd eraan kwijt zijn, of je geld eraan uitgeven. Om je aandacht bij dat spel te houden passen ze ook veel psychologische trucjes toe om je verslaafd te maken. Slaaf worden aan iets is eigenlijk jezelf eraan verkopen. Eigenlijk lok je jezelf uit om de dag zo in te vullen dat je daar continu mee bezig blijft..

Bij gratis spellen zie je vaak ook nog reclames voorbij komen, zo zag ik een tijdje reclames over een spel waarbij het draaide om vreemdgaan (bij een gratis spel dat geschikt was voor kinderen!). Krijg je dat soort beelden te zien!

Er zijn ook betaalde spellen, die voor een relatief betaalbaar bedrag te spelen zijn. Maar welke zijn geschikt? Rollercoaster Tycoon of andere 'simulatie' spellen kunnen tussentijds gepauzeerd (opgeslagen) worden. Dat is makkelijk om ook een tijdslimiet eraan te stellen. Of bepaalde spellen die uitdagen om iets op te lossen, te puzzelen, te bouwen?

Het makkelijkste is: Laat de kinderen zelf met ideeën komen, ga ervoor zitten en ontdek wat die spellen aanbieden. Mocht er iets verkeerds in gebeuren, dan kan dat ook leerzaam zijn voor hun om daarmee om te gaan, en om een ander spel te kiezen.