Hooggevoeligheid of bekering

drs. I. A. Kole / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Toen ik werd stilgezet op de levensweg kwam ik er achter dat ik ook hooggevoelig ben. Nu is mijn vraag: kun je dat zien als een bijzondere gave van de Heilige Geest. Of verwar ik m’n hooggevoeligheid met bekering? Want hooggevoelige mensen zijn vaak heldervoelend of zien bepaalde dingen aankomen. Zo heb ik dat bijvoorbeeld met teksten die vervolgens in de kerk behandeld worden. Dit brengt me aan het twijfelen. Wat is het: hooggevoeligheid of bekering?

Ik wil nog een voorbeeld geven. Ik sprak met iemand over mijn bekering en zei tegen haar: “De Heere zegt niet voor niets, Ik heb niet geroepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering.” De volgende zondag was dat de tekst in de preek.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hooggevoelig zijn zorgt ervoor dat je voorzichtig bent, zodat je bijvoorbeeld je ervaringen terecht wil toetsen aan het Woord van God. Zodat je er zelf maar niets mee wordt! Want de duivel strooit volop onkruid. Dat de HEERE je steeds weer doet ervaren dat het Woord door de Geest toegepast moet worden, wil het blijvende betekenis hebben. Dat houd je afhankelijk en geeft verwondering: op een zondaar als mij gemunt.

Vraag om een dichtbij leven bij de God van het verbond. Zorg dat je goede contacten hebt met een ambtsdrager en of je predikant/consulent. We leven in een vijandig gebied. De duivel is wel overwonnen, maar hij slaat om zich heen en verblind je graag.

De HEERE is goed, genadig en barmhartig en werkt door Woord en Geest. Hij laat niet varen het werk van Zijn Hand. Vertrouw je aan Hem toe.

In alles Gode bevolen,
Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

hooggevoelig
1 reactie
Samanthi
Verwar je hooggevoeligheid niet met helderziende? Dat is echt iets heel anders.