Bekering alleen voor de uitverkorenen

Ds. A. van Lingen / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel staat dat het van tevoren vast staat of je een kind van God bent/wordt (uitverkiezing). Is het dan zo dat alleen die mensen bekeerd worden en dat er in principe niemand anders daarbuiten bekeerd kan worden?

Antwoord

Het valt me op, dat veel vragen op Refoweb een verkeerde achtergrond hebben. Het lijkt net of we steeds willen proberen de Heere de schuld te geven van onze problemen. We hebben tegen God helemaal niets te zeggen. Als wij niet naar Hem luisteren, Zijn wetten overtreden, niet van Hem houden, niet blij zijn met het Evangelie, enz., dan hebben we geen enkel recht ook maar één ogenblik over iets als de uitverkiezing na te denken.

Misschien vind je dit wel een harde reactie. Maar als we eerlijk zijn moeten wij dat toegeven. Met eerbied gesproken: het hoeft Gods probleem toch niet te wezen als we verloren gaan? Als wij zo nodig zonder Hem willen leven, waarom zouden wij Hem er boos om moeten aankijken, als Hij zich daarbij neerlegt? De vraag is veel meer of wij verdriet hebben van onze zonden. Het gaat erom, of wij belijden, dat wij de dood verdiend hebben. Hebben we er last van dat we steeds weer doen wat we niet moeten doen? Of vinden we het stiekem jammer, dat we christelijk worden opgevoed? Want eigenlijk wil je graag heel anders leven. Zonder de knellende band van God woorden.

In ieder geval roept de Heere ons tot bekering. Hij laat iedere zondag en iedere dag dat je Gods Woord leest je horen, dat het anders moet worden. Dat je Hem niet eert. En dat je Hem niet geeft wat Hij als Schepper dient te ontvangen. En als je daar niet naar luistert en de Heere maar laat praten heb je inderdaad een probleem. Maar als je daar wel naar luistert, en weet dat de Heere gelijk heeft, en je inderdaad verdriet hebt over je zonden dan mag je je bekeren. Volgens mij wordt dat nergens in de Bijbel verboden. In tegendeel! De Heere roept ons op ons te bekeren. Het is beslist niet Zijn bedoeling, dat we Zijn boodschap naast ons neerleggen. Juist dat naast je neerleggen van Gods woorden wordt in de Bijbel het zwaarst veroordeeld. Het naast zich neerleggen van Gods woorden door Israël was de reden van de ballingschap. Maak je dus niet druk om een uitverkiezing, maar ga je vandaag nog bekeren! Doe vanaf dit moment geen enkele zonde meer. Geef je leven aan God. Hij heeft recht op je!

Dan heb ik tot slot ook nog een hoopgevende boodschap. De Heere houdt zoveel van mensen, dat Hij het niet over Zijn hart kan laten gaan, dat Hij er in Zijn Zoon Jezus Christus zeker zal redden. Het is eigenlijk niet te begrijpen, maar God heeft Zijn Zoon gegeven. Hij legt zo maar de schuld van mensen, die daar niet om vragen en die dat niet verdienen op Zijn Zoon. Zou je zo'n God niet heel erg liefhebben? Welke vader geeft zijn kind nu aan vijanden, die niets met hem te maken willen hebben? Ik ken er maar Eén. De Vader van onze Heere Jezus Christus! Ik zou Hem maar aanbidden. Ik zou Hem maar prijzen voor Zijn grote liefde voor verloren mensen. Je zult dan vanzelf wel ervaren of Jezus ook voor jou geleden heeft. Misschien heeft God je wel uitverkoren... Het is natuurlijk niet te verwachten. Je hebt het immers helemaal niet verdiend... Maar weet je: we hebben een wonderlijk God!

Ds. A. van Lingen

Tags in dit artikel:

uitverkiezing