Lichamelijke beperking en geslachtsgemeenschap

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Wij zijn een stel van ruim 40 jaar en al bijna 20 jaar getrouwd! Omdat er bij beiden een lichamelijke beperking is, hebben wij nog nooit geslachtsgemeenschap gehad! De huisarts adviseerde om toch eens een seksuoloog te bezoeken. Nu mijn vraag: wat kan zo iemand betekenen, zonder dat wij ethische grenzen overgaan? Natuurlijk balen wij er wel eens van en probeer je manieren te vinden om elkaar tegemoet te komen in de verlangens, maar ik denk dat hierin toch wel grenzen zijn.

Antwoord

Om te beginnen bepaalt een echtpaar helemaal zelf of ze gebruik willen maken van extra mogelijkheden om samen seksualiteit te beleven. Als ieder van de partners tevreden is over wat samen beleefd wordt op het gebied van intimiteit dan is dat prima. Bij een wens om meer mogelijkheden te kunnen benutten speelt voor ieder dat hij/zij zijn/haar eigen bijbelse/ethische grenzen heeft. Natuurlijk is het goed om daarover door te denken, want de Bijbel geeft nou eenmaal niet exact aan wat er concreet mag of niet mag. Dan is het goed om aan de hand van het geheel van de bijbelse boodschap te zoeken naar wat de bijbelse principes zijn. Daar heeft niemand hèt antwoord op, een ieder zij in zijn/haar gemoed ten volle verzekerd. Een concreter antwoord kan ik u niet geven, ik weet namelijk helemaal niet waar de huisarts aan denkt qua mogelijkheid en ik weet de aard van uw lichamelijke beperkingen niet. Het is aan u beiden of u de mogelijkheden wilt onderzoeken door een consult aan een seksuoloog: u bent natuurlijk op elk moment vrij om ermee te stoppen en verder geen gebruik te maken van zijn/haar diensten.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

handicapseksualiteit in het huwelijk
1 reactie
Daniel
@ Betsy Westeneng wat een mooi en eerlijk antwoord.

Ik moest ook wel lachen, niet om de vraag en antwoord hoor, maar ik las de geboortedatum en dacht even dat die bij u behoorde, een elfjarige seksuologe.
Geluklig bestaat Eleos 11 jaar.