5-HTP

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan dhr. Methorst over 5-HTP n.a.v. 'Stemmingswisselingen'.  Mijn vraag is: als je na 5 of 6 weken stopt en dan 5 weken niet, dan komen toch de depressieve klachten terug. Ik heb helaas ook vaak zelfmoordneigingen. Hoe ik daar ooit een keer vanaf moet komen weet ik ook niet. Ik heb helaas ook nog veel lichamelijke klachten, zoals blaas-, buik-, rug- en keelpijn en ook veel geheugenproblemen. Het is toch ook niet zo met antidepressiva dat je er zomaar even 5 of 6 weken tussenuit kunt? Waarom dan met 5-HTP wel? En die hartkloppingen waar ik van lees vind ik ook angstig. Kunt u daar iets meer van zeggen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik zo lees heeft u een hoop verschillende klachten zowel op lichamelijk als geestelijk gebied. Ik weet niet of u daar al hulp voor heeft gezocht? Want het lijkt mij zeer verstandig dat u met deze klachten begeleiding krijgt van artsen en hulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg.  Zij kunnen u helpen om op een goede manier om te gaan met de lichamelijke en depressieve klachten, maar ook met de zelfmoordneigingen. Zij weten ook welke hulp u nodig heeft.

Als u nog geen hulp heeft, ga dan vooral langs uw huisarts om een plan van aanpak te maken. Bespreek dan ook met hem/haar of het gebruik van 5-HTP zinvol voor u is. Mocht u al hulp krijgen, overleg dan met uw behandelaren wat u het beste kunt doen als u toch graag 5-HTP wilt gebruiken. Echter als u al antidepressiva gebruikt dan wil ik het gebruik van 5-HTP afraden omdat er kans is op risico’s zoals uitgelegd in het vorige antwoord.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst