Niet krampachtig vruchten dragen

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik zie geloven in God als iets persoonlijks en intiems omdat het een tere/verborgen omgang met Hem betreft. Hoe kan ik Zijn liefde voor mij meer in praktijk brengen en niet alleen over Hem praten maar ook doen wat Jezus Zelf deed? Mijn energie gaat vaak al uit/op aan het alledaagse van m’n eigen (noodzakelijke) dingen zoals werk, huishouding en opvoeding. Dit terwijl sommigen hun huis open zetten voor anderen, alles samen delen, praktisch mensen redden die in nood verkeren, taken in de kerk, alles delen met anderen enz. Ik weet gewoon niet hoe ik dat aan moet pakken, overzie het niet, houd dingen niet altijd vol, raak snel in paniek of stress en kom vaak niet verder dan te bidden: “Heere U weet alle dingen, U weet dat ik U lief heb.” Maar hoe zet ik dat om in goede werken want een geloof zonder werken is dood en dat maakt me bang en twijfelachtig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt een sympathieke brief geschreven. Daar heb ik waardering voor. Je ziet geloven in God als iets persoonlijks en intiems. Dat is goed gezegd. Wat is Psalm 25:7 gaaf en zuiver. “Gods verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont; ’t heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, naar Zijn vreêverbond getoond. D’ogen houdt mijn stil gemoed, opwaarts om op God te letten...”

Je vraagt ook, hoe je de zaken meer in praktijk kunt brengen. Ga daar maar niet te krampachtig mee om! Je hoeft niet precies dát te doen, wat die of die doet. De Heere geeft je ook enkele talenten. Daar hoef je niet aan te twijfelen. Met de gave/genade die de Heere je schenkt, mag je leven in wederliefde en dankbaarheid. Het (ware) geloof werkt door de liefde.

Waardevol is ook het vers wat we weleens zingen: “Och, of wij uw geboôn volbrachten! Genâ, o hoogste Majesteit! Gun door ’t geloof in Christus krachten, om die te doen uit dankbaarheid.”

Het ware geloof draagt vruchten. Maar zelf zie je die vruchten meestal niet. Een ander ziet dat (van jou) makkelijker.

Van harte de nabijheid van de Heere toegewenst,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant