Gewone leven niet minder dan geestelijke bezigheden

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Sinds kort is de Heere Jezus (weer) in mijn leven. Ik heb namelijk lang geworsteld met mijn geloof. Ik heb zo intens veel liefde in mijn hart voor Hem en een zeer groot verlangen om te groeien in mijn relatie met de Heere. Nu heb ik ook een relatie met een man die ook veel van de Heere houdt, maar ik vind het lastig om -zeg maar- een soort van balans te vinden tussen mijn liefde voor God en voor mijn relatie. Ik wil mijn relatie niet te kort doen, maar ik voel een intens verlangen om al mijn liefde en tijd te geven aan de Heere. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Wat een zegen dat de Heere weer terug is in je leven en je hart weer brandt van liefde tot Hem! Je wilt graag groeien in die relatie met de Heere. Alleen je bent bang dat je, doordat je veel tijd en liefde geeft aan de Heere, dit ten koste gaat van de relatie met je man.

Het is lastig om een antwoord te geven op deze vraag. Dit is iets waar je samen met de Heere en je man een weg zult moeten zoeken. Leg het aan de Heere voor in het gebed en bespreek het daarna met je man. Als hij de Heere lief heeft, zal hij daar denk ik wel voor openstaan. Probeer samen biddend te zoeken naar een goede manier om hiermee om te gaan.

Ik denk dat als jullie beiden de Heere liefhebben, veel en intensief bezig zijn met de dingen van de Heere geen belemmering hoeft te vormen in je relatie. Misschien kunnen jullie wel dingen vinden die je samen kunt doen, bijvoorbeeld samen bidden, samen Bijbellezen, samen Bijbelstudie, etc. Samen bezig zijn met de dingen van de Heere verbindt vaak niet alleen aan de Heere, maar ook aan elkaar.

Verder: Wees nuchter. Het geestelijke leven heeft geestelijke activiteiten, zoals Bijbellezen en bidden, nodig. Het is goed daar mee bezig te zijn en daar tijd in te investeren. Maar de taak doen die God op onze schouders heeft gelegd, zoals het huishouden, je werk, bezoeken van familie, zijn net zo goed geestelijke bezigheden. Het ‘gewone leven’ is niet minder dan de geestelijke bezigheden. Groeien in onze relatie met de Heere Jezus doen we niet alleen door in het gebed met Hem om te gaan en door het ontvangen van geestelijk voedsel bij het lezen van de Bijbel of het luisteren naar de preek. Maar groeien in onze relatie met Hem doen we ook wanneer we (in biddende afhankelijkheid van Hem) in praktijk proberen te brengen wat Hij ons in het gebed en in het luisteren naar Zijn Woord geleerd heeft. Dan worden de gewone dingen geestelijk. Dan zorg je voor het eten of het huishouden, omdat je zo zorgt voor de man die de Heere je geeft. Dan doe je je werk in afhankelijkheid van de Heere, dankbaar dat Hij je werk geeft, en biddend of je met je werk ook iets voor anderen mag betekenen. Dan is tijd doorbrengen met je man niet iets wat afhoudt van de Heere, maar dan mag je in het omgaan met je man de Heere dienen door daarin het beeld van Christus te vertonen.

Ds. S. T. Lagendijk