Onjuiste informatie verspreid over mij

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Er zijn familieleden die door onjuiste informatie van mijn zus, geen contact meer met mij willen. Ze komen ook niet naar me toe voor wederhoor. Mijn zus kan zo overtuigend vertellen, daar kan ik niet tegen op. Het is verdrietig en onrechtvaardig dat er zo negatief over me gedacht wordt. Ik heb daardoor minder verbinding met mijn familie. Kan ik dit beter laten rusten, of moet ik uit mezelf uit gaan leggen wat er aan de hand is en de juiste informatie geven? Ik denk eigenlijk niet dat dat zin heeft. Het geeft een heel naar gevoel, het is heel sluiks wat er gebeurd. Het vreet aan me.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je niets doet verandert er niets. Ook niet in de omgang met familie. Maar kun je een negatieve houding ombuigen naar een fijne manier van omgaan met elkaar? Dat is niet zomaar te zeggen. Wel zou ik alle middelen die tot je beschikking staan aangrijpen, want zuslief heeft niet zomaar het recht om jou het leven zuur te maken.

Wat ik me wel afvraag is: hoe wéét je wat je zus zegt over jou? Misschien is het een optie om een brief te schrijven die je naar je zus én naar je ouders toestuurt. Waarin je geen verwijten of wat dan ook zet, maar vanuit jezelf (met ik-boodschappen als “ik voel, ik denk, ik zie het zo”) de probleemsituatie uitlegt. Waarna je een en ander laat rusten, zonder verwachtingen te koesteren op een reactie... want die komt er misschien niet. En hopelijk geeft het onverwacht wèl een opening voor een gesprek; dat je dan ook moet aangrijpen!

Marijke Rots