Behoefte aan een knuffel

C. den Hamer / 5 reacties

Vraag

Op sommige momenten verlang ik (meisje) naar een arm om me heen of naar een knuffel. Zeker wanneer je het moeilijk hebt. Dat verlangen heeft iedereen wel eens, denk ik. Ik kan echt van een knuffel genieten en voel me dan gerustgesteld en geliefd. Maar ik vroeg mij pas af of het verkeerd is om er van te genieten wanneer een vriendin je een knuffel geeft. Want je geniet dan eigenlijk van iemand lichaamswarmte en nabijheid. Kortom, het is best intiem.

Deze vraag stel ik naar aanleiding van een onderzoek dat stelde dat bijna elke vrouw biseksueel is. Ben je per definitie biseksueel wanneer je van de warmte geniet van iemand die van hetzelfde geslacht is? Het bracht mij in verwarring. Hoe zit dit? Wanneer is deze vorm van genieten 'normaal'? Over mijn geaardheid heb ik nog nooit getwijfeld, omdat ik wel eens verliefd ben (geweest) op een jongen. Maar ja, als je dan dat onderzoek leest...

Antwoord

Verlangen naar een arm om je heen of het krijgen van een knuffel is een behoefte die vrijwel ieder mens kent. Daar is op zich helemaal niks mis mee. Ook is er niks mis mee als je deze knuffel of omarming deelt met een goede vriendin. Het is echt niet zo als je geniet van de warmte van een vriendin via een knuffel of omarming dat dit dan automatisch betekent dat je homoseksueel of biseksueel bent.  Er is meer nodig aan gevoelens om te gaan twijfelen aan de seksuele geaardheid of het kunnen vaststellen ervan.

Je schrijft zelf al dat je over je geaardheid geen twijfels hebt en ook al wel verliefd bent geweest op een jongen. Vertrouw maar op je eigen vaststelling en heb het goed met je vriendin als je dingen wilt delen. Ook vriendschap is houden van de ander en de persoon waardevol vinden.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

aanrakengeaardheidknuffelen
5 reacties
Tante Pollewop
En ook als je wel homo- of biseksueel zou zijn is er natuurlijk helemaal niets aan de hand.
aaapje
Natuurlijk is een knuffel van een goede vriendin niet verkeerd.

Ik weet niet hoe oud je bent.
Maar ook een knuffel van een moeder/zus/oma/nicht als je die hebben mag is toch ook niet verkeerd.
Behalve als je daar verkeerde gevoelens door gaat koesteren.

Wacht maar op de dag dat je die ene leuke jongen tegenkomt en de vlinders in je buik voelt. Dan heb je de knuffels van je vriendin/familie opeens minder nodig.. al kunnen ze altijd waardevol blijven.

Daag
AHHK76
In de Bijbel staat minimaal 2 keer: Groet elkander met een heilige kus. Dus Bijbels gezien is er niets mis met intimiteit binnen bepaalde grenzen...
wk156
Geloof me, als je nu al bang bent dat je biseksueel bent, was je als je dat daadwerkelijk zou zijn bang geweest dat je lesbisch was.
Zoekster
Gary Chapman heeft een boek geschreven over de 'Vijf talen van de liefde'.
Iedere mens heeft een of twee talen waardoor hij of zij zich het meest geliefd voelt.
Lichamelijk contact, zoals een knuffel is een van de vijf talen.
Als dit je liefdestaal is, is het heel normaal dat je hier extra van geniet.
Het boek vind ik een aanrader!