Ruptuur

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Bijna 1,5 jaar geleden ben ik bevallen en heb ik helaas een subtotaal-ruptuur opgelopen. Er ging lange tijd overheen voor ik weer normaal naar de wc kon zonder pijn. Nu gebeurt het nog steeds regelmatig dat ik bij te harde ontlasting merk dat de boel weer kapot gaat. Ontlasten doet dan erg zeer. Na een tijdje geneest het dan ook weer. Hierdoor blijf ik bij ontlasten altijd mijn kringspier aanspannen, omdat ik bang ben dat de boel anders weer opengaat. Best wel vervelend dus. Blijft dit voor altijd een zwakke plek? Of moet er een lange tijd overheen gaan waarin dit niet meer voorkomt (dus zorgen voor genoeg drinken e.d.) zodat het weer wordt zoals het hoort?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is helaas zo dat je langdurig last kunt houden na een subtotaal-ruptuur. Het hoeft niet altijd een zwakke plek te blijven. De tijd zal dat moeten uitwijzen.

Twee dingen zijn bij jouw klachten erg belangrijk: de ontlasting dun houden en goed ontspannen tijdens de toiletgang. Dat laatste kan best lastig zijn. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan jou helpen om met oefeningen dat goed voor elkaar te krijgen. Je kunt een eventuele verwijzing regelen via de huisarts.

Hartelijke groet, sterkte,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

bevalling