Irritante lieve jongen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb ruim een jaar verkering met een hele lieve jongen. Ik hou echt heel veel van hem, alleen denk ik er over na of ik wel genoeg van hem houd. Het ene moment ben ik heel verliefd en wil ik heel graag met hem trouwen. We verlangen lichamelijk ook heel erg naar elkaar, maar moeten zeker nog een paar jaar wachten met trouwen, omdat ik eerst mijn studie af wil maken.

Maar een andere keer erger ik me aan hem. Hij kan echt heel irritant doen. Ik wil daar heel graag goed mee omgaan, maar het lukt gewoon niet altijd. Ik word dan boos en denk: waarom zou ik het niet uitmaken! Het is toch normaal dat je goed met elkaars slechte eigenschappen om kan gaan? Hij weet dat ik sommige dingen echt niet leuk vind als hij ze doet, maar hij doet het toch. Bijvoorbeeld heel laat thuiskomen als hij weet dat ik er ben en meer van zulke dingen. Ik heb er veel met hem over gepraat, maar weet gewoon niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Eigenlijk wil ik hem echt niet kwijt, maar het is toch ook niet normaal dat je twijfelt als je het samen heel goed hebt?

Antwoord

Je vraag heeft veel weg van een voorgaande vraag, maar daarnaast zijn er nog enkele punten te noemen. Het is natuurlijk heel vervelend als hij dingen doet waarvan hij weet dat dat echt moeilijk is voor jou, zoals dat late thuiskomen. In een relatie houd je toch zoveel mogelijk rekening met elkaar en wil je het elkaar naar de zin maken. Het lijkt wel alsof je  vriend wel een relatie wil, maar daarnaast ook zoveel mogelijk zijn eigen leventje wil leiden. Tja, als dat zo is, dan is er echt iets grondig mis.

Natuurlijk moet je rekening houden met elkaars slechte eigenschappen, maar tegelijkertijd zul je zèlf die slechte eigenschappen met alle inzet moeten willen verbeteren. Ik zou daar echt nog eens over doorpraten. Als hij dan zegt dat hij er aan wil werken, dan zul je ook inzet en resultaat moeten zien. Uiteraard moet hij ook tegen jou kunnen zeggen wat hij van jouw slechte eigenschappen vindt. Als hij daarentegen zegt dat hij dat zelf wel uit wil maken, dan zou ik de verkering uitmaken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering