Dochter is vertrokken

drs. E.J. (Els) van Dijk / 12 reacties

Vraag

Wij zijn een gezin met drie puberdochters. Een spontaan open gezin, waarin iedereen altijd welkom is. Vriendinnetjes die blijven slapen, eten enz. We ondernemen ook af en toe iets gezelligs als gezin. Tot voor kort. De sfeer is totaal veranderd sinds een half jaar. Onze oudste dochter van 17 heeft een relatie gekregen met een jongen uit de buurt die niet christelijk is, een uitgaansleven er op na houdt die niet past in onze christelijke opvoeding, naar wat we horen ook softdrugs gebruikt, veel op straat leeft enz. Deze jongen liep al een jaar achter onze dochter aan. Ze hebben elkaar leren kennen tijdens een vakantie baantje. Eerst was ze bang voor deze jongen, maar hij bleef haar maar contacten en zat soms ook zomaar te wachten op een bankje voor ons huis op haar. Uiteindelijk heeft hij toch gekregen wat hij wilde: onze dochter. Al vanaf het begin zijn wij er tegen geweest en hebben we onze dochter ernstig gewaarschuwd. Ze wilde niet luisteren. Als ze gaan stappen zien we soms de gevolgen van drinken en jointgebruik  (?): bloeddoorlopen ogen, laat thuis (gelukkig niet altijd, want soms is ze ook weer heel gehoorzaam en komt ze wel op tijd thuis; soms overlaadt ze ons ook echt met liefde en gezelligheid, het is dus niet zo dat ze continue onhandelbaar is). Ook wil ze niet meer mee naar de kerk. Onder dwang gaat ze wel mee, maar de laatste paar keer liep ze weg en komt ze soms geeneens thuis. Dan blijft ze bij haar vriendje slapen. Zijn ouders liggen momenteel in een scheiding. Die vader vind het heel normaal dat ze blijft slapen. Ook liegt onze dochter vaak over het blijven slapen, dan is ze zogenaamd ergens anders. Kortom, ons hele gezin ligt hiervan overhoop en ook onze andere twee kinderen lijden hieronder. Wij weten echt niet meer wat we moeten doen. Nu dreigt ze weg te lopen, of bij hem te gaan wonen. Aan de ene kant zien en merken we dat ze ons nodig heeft. Aan de andere kant gaat ze keihard tegen onze regels in. We begrijpen ook best dat ze een puber is en zich losmaakt van ons, maar zodra wij beginnen over de feesten, het uitgaan, het drinken (ze heeft al eens comazuipen van een vriend meegemaakt tijdens een van die feesten), de seks die ze heeft en wat niet volgens Gods gebod is... dan schreeuwt ze, is ze boos en loopt ze weg en blijft dan regelmatig slapen bij haar vriendje. Los laten... oke, dat snappen we, maar niet op deze manier. We hebben het geprobeerd met liefde. Als ze thuis kwam in gesprek te blijven met haar, boos worden, straffen maar meer nog elke keer met liefde en aandacht... maar nu is de grens bereikt. Na bijna een jaar en een zeer nare Kerst en oud en nieuw, ook voor onze andere kinderen, hebben we besloten haar te negeren. Gisteren kwam ze thuis en we hebben haar links laten liggen. Wel heb ik haar eten klaargemaakt en neergezet, maar voor de rest hebben we afgesproken haar zoveel mogelijk te negeren. Ze voelt het ook... Ik geef haar wel antwoord, maar kort. Betrek haar niet in de groepsgesprekken. Ze is nu boos en na een heel boze, vijandige blik naar mij, is ze naar haar kamer vertrokken, heeft haar tas ingepakt met alle spullen van zichzelf en is daarna zonder tas vertrokken. Ik ben bang dat ze nu voorgoed weg gaat. We weten niet meer wat we moeten doen. We willen we niet de jeugdzorg inschakelen. We zijn van mening dat ze nu haar neus moet stoten en dat ze dan toch bewust wordt dat ons huis nog open staat voor haar, want dat zal ik haar wel blijven zeggen: welkom, maar je hebt je te houden aan onze regels. Weet u of dit een juiste keuze is die we gemaakt hebben?

Antwoord

Beste ouders,

U staat voor een heel nare situatie. U kunt uw dochter in bepaald opzicht niet (meer) bereiken, terwijl dat toch de grootste wens van uw hart is. Uw dochter zit natuurlijk heel erg in de knoop met zichzelf: ze is betrokken op u, maar aan de andere kant trekt die jongen haar een heel andere richting op dan u samen gewend bent. Het is mijn ervaring dat meisjes daar lang niet altijd weerstand tegen kunnen bieden, uit angst de jongen/vriend kwijt te raken. Deze situatie is dus voor niemand goed. U lijdt eronder maar uw dochter eigenlijk ook, ook al vertoont zij tegendraads gedrag. Zij is zichzelf niet en dat zegt genoeg.

Het enige wat u nu kunt doen is haar hart blijven zoeken. Niet eindeloos in discussie gaan over haar gedrag; het is haar genoegzaam bekend dat zij u daarmee verdriet doet, dat het niet past bij de christelijke levensstijl waarmee u haar hebt opgevoed; dat leidt alleen maar tot verharding en verwijdering.

Laat haar weten dat u altijd beschikbaar bent en blijft als haar ouders, dat zij voor altijd een grote plaats in uw hart heeft en dat zij welkom blijft zoals dat gold voor de verloren zoon wiens vader voortdurend op de uitkijk stond. Maar daarbij mag u natuurlijk wel duidelijk uw grenzen aangeven over wat u tolereert in uw gezin, maar ook de grenzen die bepalend zijn voor uw eigen welzijn.

Ik zou er niet voor kiezen uw dochter te negeren, hoe begrijpelijk dat ook is, aangezien ik vermoed dat dit alleen maar verdere verwijdering zal betekenen en dat is toch niet wat u bedoelt. Negeren wordt in de meeste gevallen beleefd als een akelige vorm van afwijzing, aan niet erkend en gezien worden en heeft meestal een desastreuze uitwerking op de relatie. Nogmaals: u hoeft het gedrag van uw dochter niet te accepteren, maar het zou mooi zijn als u haar als kind niet afwijst en dat dit voor uw dochter als een paal boven water staat. In dit soort kwesties is het erg belangrijk om persoon en gedrag van elkaar te scheiden.

Nu werk ik altijd met en voor jongeren en daardoor weet ik ook heel goed dat problematische verkeringen de relatie tussen ouders en kinderen ernstig kunnen verstoren. Het is dan ook belangrijk dat in dit soort situaties er ook anderen zijn die met de betreffende zoon of dochter kan spreken. Zij kunnen dat doen vanuit een andere belang. Heel veel ouders hebben de ervaring dat als zij commentaar hebben op de relatie van hun zoon of dochter, deze er alleen maar hartstochtelijker mee bezig gaat. Terwijl een ander wel kritische vragen mag stellen aangezien die niet gezien wordt als partij, maar als iemand die positief meedenkt. Zo bevraag ik jongeren regelmatig op de relaties die zij hebben en dat wordt mij absoluut niet kwalijk genomen aangezien ik heel duidelijk laat merken dat ik hun persoonlijk belang op het oog heb. Het overkomt mij dan ook dat in een later stadium ouders mij hiervoor bedanken maar daarbij ook zeggen dat zij ook wel het nodige (en misschien wel precies hetzelfde!) tegen hun zoon of dochter gezegd hebben maar dat dit dus een averechtse uitwerking had. Tja, zo werkt dat.

Dus vandaar mijn vraag: weet u iemand die goede ingang bij uw dochter heeft en waar zij over alle toestanden kan spreken? Uw dochter heeft het moeilijk en er is iemand nodig die daarover met haar kan spreken. Iemand die geen partij is, maar die wel dicht bij haar kan komen, die kan meedenken, meevoelen en adviseren.

En het lijkt mij voor uzelf ook belangrijk om mensen te hebben die op u reflecteren. Die u kunnen bijstaan, maar die u ook kritisch durven bevragen op houding en gedrag. Dat zeg ik niet omdat ik denk dat u correctie nodig hebt, maar omdat in kwesties die een mens emotioneel erg raken eenzijdigheid in het denken en handelen kan ontstaan. Dan is het belangrijk dat mensen die emotioneel iets minder betrokken zijn, u kunnen bevragen, ondersteunen en bemoedigen.

Veel wijsheid gewenst!
Drs. Els J. van Dijk

12 reacties
mortlach
Wat een nare situatie, maar gelukkig een hopelijk behulpzaam antwoord van mevrouw Van Dijk.

Nu vallen mij wel wat dingen op. Een 17-jarige straffen? Onder dwang meeslepen naar de kerk? Wat denkt vraagstelster daarmee te bereiken?

Verder schrijft ze "loslaten, maar niet op deze manier". Dat vind ik vreemd, want loslaten betekent nou net dat de jong-volwassene dingen kan en mag gaan doen zoals ze dat zelf wil. Loslaten kan niet onder voorbehoud, want dan is het simpelweg geen loslaten. Je kunt niet zeggen "Kind, je krijgt van ons vrijheid, zolang je maar precies doet wat wij willen."

Is het voor de rest van het gezin niet beter om écht los te laten. Dus niet 'zeuren' over wat ze allemaal doet wat u niet zint. Zeer spaarzaam uw zorgen uiten, want zoiets wordt bijna altijd opgevat als verwijt. Uw dochter weet ondertussen echt wel hoe u over zaken denkt. Negeren zal het probleem alleen maar erger maken, vrees ik, en die richting gaat het panellid ook op.

Als u uw dochter echt de ruimte geeft, zonder voorbehoud, heb je kans dat de sfeer weer normaliseert en er weer een prettig gezinsleven mogelijk is. Niet 'prettig zoals u het zou willen', maar een prettig compromis. Compromissen horen bij het volwassen worden. En wie weet komt ze dan na een tijdje wel weer terug naar het leven dat u voor haar in gedachten had - vrijwillig. En zo niet, dan zult u dat idee ook moeten loslaten.

Een andere oplossing is nieuwe sloten op de deuren laten zetten, maar ik vermoed dat niemand zo ver wil gaan.
MvB
Ik denk dat vragenstelster wel degelijk een punt heeft om grenzen te trekken. Niet in de laatste zin vanwege de invloed die dit heeft op hun andere kinderen. Als zij hun dochter alle ruimte zouden geven heeft dit absoluut invloed op de jongere kinderen. Als ouders geef je daar ook een boodschap mee af.
De dochter is 17 en daarmee oud genoeg om te weten dat als je thuis woont je ook aan de regels moet houden van dat huis. Natuurlijk is ze puber, maar ze is ook geen 13 - 14 jarige meer.
Ik denk dat de ouders er goed aan doen duidelijk hun grenzen te trekken, maar hun dochter wel te laten weten dat zij van haar houden en altijd er voor haar zullen zijn.
altijdwat
Wat een moeilijke situatie! Het gaat immers ook om de toekomst van uw kind. En wat mooi om te lezen dat u er bewust mee omgaat, er álles aan wil doen om het welzijn van uw kind te bevorderen... dat is vaak zo anders. Dus compliment. Mooi antwoord ook!
Spatie
Beste ouders,

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst. Het is begrijpelijk dat dit jullie dag en nacht bezig houdt. Houdt de deur voor jullie dochter altijd open. Laat haar weten dat jullie ontzettend veel van haar houden.
Spatie
Wat ik niet lees in de vraag en het antwoord is de houding met betrekking tot de vriend van dit meisje.

Is deze jongen warm ontvangen (hoe moeilijk dat ook is voor u)? Heeft hij gezien en gemerkt aan u wat het is om Christen te zijn? Is hij jaloers gemaakt op wat u heeft en wat hij mist?
Of is Gods Naam door uw manier van handelen gelasterd?

Accepteer deze jongen, zoals hij is. Accepteer uw dochter. Leef met hen mee. Haal deze jongen in uw huis en in uw gezin. Wie weet......

Heel veel sterkte en Gods zegen toegewenst.
Ene laat de mensen maar kletsen.... (als ze dat doen). U bent verantwoordelijk voor uw eigen daden.
MvB
Ik vind de reactie van Spatie wel heel mooi. Ze heeft daar echt een belangrijk punt mee.

Evengoed is het ook uw verantwoordelijkheid te denken om het welzijn van de andere kinderen en daarmee dus grenzen te trekken voor uw oudste dochter. Dat mag u ook van uw dochter verlangen! Ik weet zelf maar al te goed hoe problemen met een oudere zus diepe sporen in je eigen leven kunnen trekken. Ik had heel graag gewild dat mijn ouders daar destijds ook grenzen aan hadden gesteld en ook voor ons belang waren opgekomen. Natuurlijk moet uw oudste dochter ruimte hebben en heeft ze het moeilijk. Maar ook de jongere kinderen hebben recht op een onbezorgde jeugd. Zeker als die altijd zo geweest is in het gezin zoals u de uwe beschrijft.
Justin
Mooi antw van mw van Dijk!
Lijkt me ontzettend moeilijk trouwens om persoon en gedrag te scheiden! Wel noodzakelijk inderdaad.

Wat ik niet helemaal snap: zolang een puber toch thuis woont lijkt het me vanzelfsprekend dat hij/zij ook thuis slaapt en zich aan die regels houdt. Zo zie ik het tenminste voor me bij onze kids. Gaan ze op zichzelf, dan moeten ze 'zelf weten' wat ze doen, maar thuiswonen is thuisslapen? ze zijn tenslotte gewoon nog niet volwassen. ze kunnen veel, maar hersens zijn pas uitgerijpt rond de 23 jaar, en ik moet zeggen dat ik dat ook uiteindelijk zo ervaren heb, al dacht ik als puber al heel 'groot' te zijn.

Lastig... sterkte!
mieptruus
Justin,
Beetje naief,sorry.
Maar tegenwoordig is de jeugd niet meer zo volgbaar. Als ze weg gaan, gaan ze weg.
Misschien zouden jij en ik nog respect hebben ondanks dat we boos zijn. Maar de jongelui van tegenwoordig zijn veel mondiger en denken het recht aan hun kant te hebben.
Niet allemaal natuurlijk!!!

Ik herken deze situatie in mijn eigen familie.Zou bijna denken dat het zo is. Maar die hebben 4 kinderen.

Spatie, een wijze opmerking! Mortlach zegt toch ook rake dingen.
Vraagsteller, zoek lotgenoten op!!!!!
EVA
Heb nog geen ervaring met oudere dochters, maar in de gemeente hoor ik vaak getuigenissen van mensen die ver afgedwaald waren,en die terug gekomen zijn omdat ze biddende ouders hadden, verlies haar geen moment in GEBED uit het oog, geef haar liefde, en dat is het moeilijkste misschien haalt ze het bloed onder uw nagels vandaan, laat weten dat ze thuis welkom is,(warm welkom) veroordeel haar niet als persoon,haar gedrag uiteraard wel, maar leg daar niet de nadruk op. En heeft u geen liefde, ga naar God toe HIJ IS LIEFDE, en tank daar maar liefde bij voor uw dochter
En geloof in de kracht van het gebed, onderschat de kracht daarvan niet!
wat bij ons mensen onmogelijk is is mogelijk bij GOD

veel wijsheid en kracht toegewenst
zero
Laat merken en zien dat je van haar houdt als je dochter. Geef duidelijk je eigen grenzen aan en laat het niet ten koste gaan van je gezin. Ooit zal ze inzien wat je als ouders voor haar bent geweest.\
Justin
Hm Mieptruus, ik denk dat ik wel aardig thuis ben in de leefwereld van de jongeren. En wat ik dan merk, ook in het jeugdwerk, is dat duidelijkheid en regels gewoon het fijnste werken, ook met jong-volwassenen.
Inderdaad zijn mijn eigen kinderen nog niet zo oud en kan dat best tegenvallen als e eerste in die fase komt. Maar duidelijkheid en echte liefde en aandacht scheelt heel erg veel!
Zizo
Beste vraagstelster,

Ooit, járen geleden, was ik zo'n puber. Onvoorwaardelijke liefde van de mensen om mij heen was wat mij weer terug bracht.
Als ouders kan je nu weinig. Nu ja, Drs. van Dijk heeft het complete antwoord al gegeven en ik sluit me er helemaal bij aan. Laat iemand anders het contact leggen met je dochter die wel tot haar doordringt. Dat heeft mij ook geholpen. En nee, dat is geen falen als ouders.
Wat ze ook doet, gaat doen of heeft gedaan: laat merken dat jullie zielsveel van haar houden. Want vroeg of laat komt ze vast tot het inzicht dat haar keuzes misschien niet goed waren, wat ze dan nodig heeft zijn twee warme liefdevolle armen om haar heen die haar weer welkom heten. En God staat boven alles, geloof dat Hij jullie dochter in de gaten blijft houden en bid!

@Justin: Grenzen zijn enorm belangrijk ja, maar in dit stadium een beetje uitgewerkt.