Omgaan met witch in de klas

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de klas met een meisje die het wicca-geloof aanhangt. Zij noemt zichzelf een witch. Hoe moet ik daar als christenmeisje van 12 jaar mee omgaan?

Antwoord

Recente schattingen geven aan dat in Nederland in 2005 zo’n 500.000 mensen geïnteresseerd zijn in het nieuwe heidendom of neopaganisme. Een van de vormen daarvan is ‘wicca’, ook wel ‘hekserij’ genoemd. Wekelijks vragen honderden jongeren om heks te mogen worden. Het Nederlandse tijdschrift “Witch”, geschreven voor jonge meisjes, heeft reeds een oplage van meer dan 30.000 exemplaren. Wicca is geen satanisme, maar een verering van de (als goddelijk beschouwde) natuur. Doordat zowel voor wicca als voor satanisme dezelfde term ‘heks’ of ‘witch’ gebruikt wordt, ontstaat er vaak verwarring. De rituelen van wicca zijn niet eeuwenoud, hoewel men dat wel aangeeft, maar stammen uit de 20e eeuw.

Om meer te weten te komen van wicca is het boekje “Het geheim van de godin”, van Marloes van der Welle, dat in september uitkomt bij uitgeverij Medema te Vaassen, erg nuttig. Zij vertelt hoe ze in de wicca zat, maar ook hoe zij tot bekering is gekomen. Dit boekje is ook een nuttig geschenk voor het meisje in de klas dat waarschijnlijk alleen maar de positieve kanten van wicca ziet. Je kunt haar ook wijzen op de website. Marloes is bereid e-mail te ontvangen!

Marloes vertelt in het boekje (waarin ik een nawoord heb geschreven) dat zij in aanraking kwam met een heksenkring (‘coven’) in Amsterdam, waar rituelen uitgevoerd werden, bij voorkeur met volle maan, om energie op te wekken. “Die energie stuurden we uit in de geestelijke wereld om de spreuk kracht bij te zetten. Vervolgens bedankten we de godin en stuurden we de wachters terug. Dan werd de cirkel weer afgesloten en ‘aardden’ we onszelf weer.” Het sprak haar vooral aan dat wicca zoveel vrijheid belooft. Er geldt eigenlijk maar één hoofdregel: doe wat je wilt, maar schaad niemand. Tevens is  er ‘de wet van drie’: “Houdt de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer het goed, dat wat je zaait, je ook oogsten moet”. Alles komt drievoudig terug in dit leven. Het is dus onaantrekkelijk om iemand te vervloeken!

Marloes had een vriend die ook heks was en astraal kon reizen. Dat betekent dat hij met zijn geest uit zijn lichaam kon treden en overal heen kon gaan, dingen kon zien en doen. Hij kon ook bij mensen gedachten lezen. Hij vertelde haar toen al dat als mensen echt in God geloven, hij alleen maar een helder wit licht kon waarnemen.

Toen Marloes 21 jaar was en zich ruim twee jaar had verdiept in wicca, besloot ze om een ‘verbond’ te sluiten met de godin en dat te bezegelen met haar eigen bloed. Na verloop van tijd ging ze een keer naar een kerk, waar met haar gebeden werd. In de nacht die volgt op haar kerkbezoek gebeurde er iets waardoor de realiteit van de wicca-religie in alle hevigheid tot haar doordringt. Middenin de nacht werd ze wakker. “Zomaar ineens begon het bloed in mijn lichaam woest te kolken als lava. Een diepe onderaardse stem kwam uit mijn binnenste en gromde angstaanjagend. Wat was dit?! Dit was ik niet, die was... de duivel? Ja! Als heks had ik nooit geloofd in het bestaan van demonen en de duivel had ik afgedaan als een simplistisch middeleeuws gedachtegoed. Maar nu wist ik het beter!” Een geestelijke strijd volgde, waar zij door gebed en bijbellezen overwon. “En ineens besefte ik wat er aan de hand was. Die godin kwam het bloed opeisen dat ik in het verbond aan haar had beloofd. Daarna ben ik pas gaan inzien wat er eigenlijk mis is met wicca. Deze religie lijkt heel mooi en wordt ook heel mooi en onschuldig gebracht. Maar je bent ondertussen wel met verkeerde geesten bezig.”

Volgens wicca is de geestelijke wereld neutraal. Als je dit geloof aanhangt, zul je nooit onderkennen dat er kwade geesten zijn. Satan doet zich in wicca voor als een engel des lichts, maar hij blijft satan. De ‘witte’ magie van wicca is daardoor net zo zwart als zwarte magie van voodoo of satanisme. Ook is er geen ethiek, dan alleen “doe wat je wilt mits je niemand schaadt”. Anders dan het christendom baseert het nieuwe heidendom zich op een krachtenleer in plaats van een verantwoordelijkheidsleer. Het hele concept van persoonlijke schuld is bij deze stromingen verdwenen is. Het gaat hen niet zozeer om goed en kwaad, maar om kracht en tegenkracht.

Als advies: verdiep je in de (waarschijnlijk) oprechte, goede bedoelingen van je klasgenoot, bidt veel voor haar, wijs haar op literatuur en website, en geef aan dat het geloof in de Heere Jezus veel heerlijker is dan het geloof in een moedergodin.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

wicca