Studieopdracht verzonnen

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Ongeveer tien weken geleden stond ik voor de start van een nieuw schoolblok. We moesten onderzoek doen. Er moesten o.a. interviews afgenomen worden. Ik ben in de verleiding gekomen om deze interviews zelf te verzinnen. Ook enige andere informatie heb ik verzonnen om mijn onderzoek compleet te maken. Gelukkig heb ik ook veel valide informatie gebruikt. Toen het einde van het blok naderde begon onder andere het negende gebod erg op mijn geweten te drukken. Ik heb overwogen te stoppen en het blok opnieuw te doen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik onder meer niet wist hoe ik dat moest uitleggen op mijn werk en op school. Daarnaast moet ik dan ook dat hele blok opnieuw doen. Uiteindelijk heb ik het onderzoek toch ingediend en succesvol verdedigd, maar het zit me nog steeds niet helemaal lekker. Ik heb weinig vrijmoedigheid om tot Jezus te gaan en voel me echt schijnheilig, met name omdat ik moedwillig, tegen mijn geweten in gezondigd heb. Moet ik dit alsnog terugdraaien, of moet ik hier van leren, het zo laten en nooit meer doen?

Hartelijke groet, een deeltijdstudent.

Antwoord

Het feit dat je geweten gaat spreken is een  teken dat het gevolgde traject je opbreekt. Dat je dat niet had moeten/mogen doen. De opdracht is juist dat je de eer en de naam van je naaste verdedigt en bevordert (zie HC zondag 43, “Wat wil het negende gebod?”). Gelukkig krijg je er steeds meer last van. Dat is de zorg van de HEERE God over je leven.

Je moet deze zaak bespreken met je mentor/begeleider en bespreken hoe je uit dat wespennest moet komen. Niet op laten hopen. Je moet de innerlijke  rust weer terugkrijgen en daarom in je gebed ook je zonden belijden aan de HEERE Jezus. Het is goed dat God je een halt toeroept en de Weg wijst van ‘genezing’. Wat zal dat een opluchting geven en de mogelijke herkansing geeft je de rust dat het probleem opgelost is.

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

liegen