Mijn oma is korte tijd geleden overleden. Ik heb heel veel gebeden of de Heere h...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Mijn oma is korte tijd geleden overleden. Ik heb heel veel gebeden of de Heere haar wou bekeren en beter maken. Maar ze is toch overleden. Waarom doet de Heere dat? Het is niet zo dat ik boos ben op de Heere, maar ik begrijp Hem niet. Kunt u me helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Of ik je helpen kan weet ik niet omdat ik je geen rechtstreeks antwoord op je vraag kan geven. Het gaat om je oma waar je waarschijnlijk veel van hebt gehouden en veel voor hebt gebeden en die nu toch gestorven is. Toen ik over je vraag nadacht moest ik denken aan een verhaal wat iemand mij jaren geleden vertelde. Er lag eens een meisje dat de Heere vreesde in het ziekenhuis dat heel erg ziek was. Zij lag op een zaal met ongelovige mensen. Elke morgen en avond bad zij tot de Heere, de anderen op de zaal merkten dat. Na enkele dagen vragen zij haar: "Jij bidt zeker dat God jou beter zal maken.” “Ja”, zei ze toen. En zei men vervolgens: "Heeft jouw God jou dan al antwoord gegeven want je bent nog steeds niet beter". Daarop zei zij: "God heeft mij geantwoord en gezegd dat het antwoord nee is en dat ik dus niet meer beter zal worden.”

Ik schrijf dit verhaal aan je om duidelijk te maken dat wel alle gebeden door de Heere gehoord worden maar niet altijd verhoord worden op de wijze zoals wij graag zouden willen. Ook de Heere Jezus Zelf heeft dat moeten ervaren in de hof van Gethsemané. Hij vroeg of de drinkbeker van het lijden aan Hem voorbij zou mogen maar voegde daar nog iets aan toe door te zeggen: niet Mijn wil maar Uw wil geschiede.

"Uw wil geschiede”, dat wordt wel de moeilijkste bede uit het Onze Vader genoemd. Ook de Heere Jezus zelf heeft daar mee geworsteld en daarom is het zo goed te begrijpen dat jij het ook zo moeilijk vindt dat jouw oma ondanks jouw gebeden toch is gestorven. Maar weet dat de Heere jouw gebeden heeft gehoord ook al heeft Hij daar niet het antwoord op gegeven dat jij graag gewild zou hebben. Vlucht met je verdriet naar de Heere en vraag of Hij jou wil doen ervaren dat Hij al je vragen kent.

Tenslotte zou ik nog dit willen zeggen: De Heere lost niet alle vragen op in ons leven (denk ook nog aan Paulus die een doorn in zijn vlees, die ondanks aanhoudend gebed door Paulus toch niet werd weggenomen door de Heere) maar soms neemt Hij bepaalde vragen weg en geeft ons genade die vragen in Gods Hand te geven in de wetenschap dat de Heere zich nooit vergist ook niet ten aanzien van je oma.

Ik hoop dat je met dit antwoord enigszins geholpen bent en dat de Heere je troost in het verdriet om je oma.

Met hartelijke groeten,
G. Nieuwenhuis