Samenvatting van de wet

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Voor ds. L. Krooneman. Onlangs heeft ds. L. Krooneman een aantal keer bij ons gepreekt. Wat me opviel was de samenvatting van de wet (“gij zult de Heere God liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en met al uw krachten”). Dat “met al uw krachten” werd niet genoemd. Ik ben erg nieuwsgierig waarom dit is en of dit een keuze is van ds. Krooneman.

Antwoord

Beste vraagsteller, Zoals je misschien weet geven de verschillende evangeliën die we hebben dingen soms in andere bewoordingen weer hoewel ze hetzelfde bedoelen. In het evangelie dat door Mattheüs is beschreven lezen we de samenvatting van de wet als volgt: Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. In het evangelie dat door Lukas is beschreven lezen we de samenvatting van de wet als volgt: Gij zult de Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelf. Zoals je ziet heb ik voor de samenvatting van de wet vanuit het evangelie dat door Mattheüs is beschreven gekozen. Het gaat dus niet om een eigen keuze, maar om een keuze tussen verschillende evangeliën, zoals iemand anders misschien weer voor een ander evangelie kiest. Ieder moet een keuze maken. Ik hoop dat je persoonlijk ook gehoor mag geven aan de samenvatting van de wet, nadat je gezien hebt dat de wet door de Heere Jezus geheel is vervuld.

Met hartelijke groet,

L. Krooneman, v.d.m.

Lees meer artikelen over:

evangeliënpreek