Dood dj Avicii

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Eerder dit jaar pleegde dj Avicii zelfmoord. Het pseudoniem Avicii is gebaseerd op Avīci, het laagste niveau in de boeddhistische hel. Veranderde zijn leven in een hel omdat hij zichzelf naar de hel vernoemde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is lastig daar wat op te zeggen omdat daar verschillende kanten aan zitten. En we begeven ons daarmee al snel op een terrein waar we eerlijk gezegd weinig inzicht in hebben. Ik denk dat een één-op-één verband wat te kort door de bocht is. Maar in ruimere zin staan deze dingen ook niet compleet los van elkaar.

Tim Bergling was zich bewust van de betekenis van deze naam. Hij vond dat wel cool zei hij. Blijkbaar vond hij het idee wel passen bij deze muziek. Wat er in ieder geval uit blijkt is dat hij het hele idee van een hel niet serieus nam. En alhoewel hij nog jong was toen hij deze artiestennaam koos, heeft hij er nooit afstand van gedaan. Het zegt iets over zijn houding, waarin hij uiteindelijk ook vastliep.

Wat we weten is dat dat er bij hem aan aantal dingen een belangrijke rol speelden. Vanaf zijn 16e beheerste muziek zijn leven. “Je moet hard werken als je ergens wilt komen. Als je maar hard genoeg werkt, zul je slagen”, was zijn levensmotto. Dag in dag uit werkte hij aan zijn elektronische dansmuziek en zocht hij manieren dat te promoten. Het werd opgepikt en hij verwierf zich een naam. Bij het bekend worden kwam de verleiding van de drank die overal ruimschoots aanwezig was. Om zichzelf te handhaven in een leven waarin steeds meer van hem gevraagd werd zocht hij daarin steun. En hij kwam op steeds meer plaatsen waar van alles voor handen was. Dit leven deed een zware aanslag op zijn lichaam waardoor hij meerdere keren moest worden opgenomen in het ziekenhuis en operaties moest ondergaan. Tijd voor herstel en rust was er niet. De muziekwereld eiste steeds meer van hem. Hij kon de druk van het vele optreden, de belasting van het constante onderweg zijn en alles wat daarbij komt niet meer aan. Ondertussen leefden ook bij hem de existentiële vragen en zocht hij naar betekenis, zingeving en geluk, maar vond dat niet. Hij zocht een houvast, maar vond niets dat sterk genoeg was om op te steunen. In de laatste maanden zocht hij nog rust in transcendentale meditatie, maar ook daar vond hij het niet. Was hij maar gegaan naar de Heere Jezus, die zegt: “Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.” Maar dat was geen optie voor hem.

Al met al zou ik geneigd zijn te zeggen dat het leven waarin Tim terecht kwam in de eerste plaats een gevolg was van een reeks van keuzes die hij zelf maakte. Veel dingen zijn hem overkomen, maar hij heeft ook zelf een pad bewandeld dat steeds verder ging. En de vele oproepen tot bekering onderweg, die ongetwijfeld ook tot hem zullen zijn uitgegaan, heeft hij naast zich neergelegd.

Welke rol de satan hier gespeeld heeft kan ik niet zeggen. Dit is zeker een factor om rekening mee te houden. Dat geldt voor ieder mens, maar in het bijzonder voor mensen die zich naar zijn rijk voegen. En ik meen dat deze invloed bijvoorbeeld in de wereld van de housemuziek groot is. En iemand die onder invloed van drank of drugs is, die is een makkelijke prooi. Jakobus zegt: “Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten” (Jakobus 4:7). Maar dat geldt dan ook omgekeerd: Bied weerstand aan God en laat je in met het rijk van de duivel en hij zal je steeds meer beheersen. Hoe dat precies zat bij Avicii weet ik niet. Maar ik weet wel dat de duivel een mensenmoordenaar is, altijd geweest (Johannes 8:44). En op welke manier God dit heeft toegestaan, is verborgen voor ons. God heeft zich bekend gemaakt aan ons als zeer geduldig, barmhartig en genadig. Als God dingen toelaat is dat vaak in de eerste plaats met het doel om mensen tot bekering te roepen. Maar Hij kan ook zeggen: nu is het genoeg. Van beide vinden we voorbeelden de Bijbel. We moeten goed beseffen dat God weliswaar genadig is, maar niet met Zich laat spotten.

We weten niet wat er zich allemaal precies in het leven en in de gedachten van Tim Bergling heeft afgespeeld. Voor ons is echter het belangrijkste bij dit alles is dat we niet op een afstand kijken om wat te zeggen over een ander, maar dat we er zelf lering uit trekken. Het verhaal van Tim Bergling is de zoveelste variatie op een verhaal dat ik in vele versies ken van heel wat popmuzikanten die er inmiddels niet meer zijn. Verschillende van wie ik dat ook van dichtbij heb gezien en meegemaakt. Ik ben niet beter dan zij. Ik ben zelf ook een heel eind een soortgelijk pad op gegaan. En het is God geweest Die in Zijn genade mij daarvan heeft weggehaald. Daar zit geen enkele verdienste bij van mij. Ik had ook zo kunnen eindigen. Maar ik zou niet durven zeggen dat alles wat in mijn oude leven gebeurde mij is overkomen. Ik heb zelf de keuzes gemaakt. Ik ben zelf dat pad opgegaan. Ik kan die verantwoordelijkheid niet ergens anders neerleggen.

Daarom zou ik vooral aan jonge mensen die dit lezen willen zeggen: let er op wat je verkiest en maak goede keuzes, waarvan de belangrijkste is: Vrees God (Prediker 12:13-14) en richt je op de Heere Jezus die zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven” (Johannes 14:6) en laat dit centraal staan in al je keuzes. Kies dan heden wie je dienen zult (Jozua 24:15). En waarin zoeken we ons houvast? Zoeken we dat in tijdelijke dingen die te zwak zijn om een zware last te kunnen dragen? Bouwen we ons huis op zand zodat het instort wanneer het gaat stormen? Of bouwen we ons huis op een rots, door ons te richten op de woorden van de Heere Jezus, waarmee we een fundament hebben dat de ergste stormen kan doorstaan? (Lukas 6:46-49).

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

popmuziek