HHK en rechterkant van CGK

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Beste Dominee, Ik heb een vraag over het artikel van ds. J. H. Velema in Terdege. Hij denkt dat de HHK en de rechterkant van de CGK over ongeveer vijftien jaar met elkaar zijn samengegaan. Maar mijn vraag is: wat zijn dan de verschillen tussen de HHK en de CGK en waarom zou u er wel of niet op tegen zijn. Ik zou graag zien dat een CGK-predikant en een HHK-dominee deze vraag beantwoorden.

Antwoord

Waarde vragensteller,

Mag ik je hoogste gewichtige zaak in enkele onderdelen bespreken?

1. In de grondslag van de CGK en de HHK is geen verschil. Wij willen kerk zijn op grond van Schrift en belijdenis. We willen de Schrift uitleggen zoals de Drie Formulieren van eenheid dat doen. Deze eenheid in de waarheid geeft de ware eenheid. Wij menen samen dat we deze waarheid, dit ons toebetrouwde pand, niet mogen opgeven.

2. De eerste overweging is de meest belangrijke en letterlijk fundamentele. Daarnaast zijn er allerlei andere dingen die natuurlijk uitgesproken moeten worden. Wij hebben geen aangepaste Dordtse Kerkorde als kerkorde zoals de CGK. Hoe moet dat?

3. We zullen ook moeten praten over de visie op de geschiedenis. Waarom zijn de CGK buiten de hervormde kerk komen te staan, welke visie hebben zij gehad op de Ned. Herv. Kerk tot 1 mei 2004?

4. In de hervormde kerk is de doop altijd ruimer bediend dan in andere kerken. Wij rekenen zelfs ongedoopten tot de leden van de kerk. Voor de CGK is dat onbestaanbaar. Hieraan ten grondslag liggen verschillen in visie op verbond en gemeente ten grondslag.
Al met al is er een hartelijke verbondenheid tussen gelovigen in de CGK en de HHK. In de hoofdzaken van het geloof zijn we een. Om die eenheid kerkelijke gestalte te geven, is weerbarstig. We moeten dat ook niet forceren. Maar we zien ernaar uit dat de Heere door de stromen van Zijn Geest het water over de kerkmuren doet stromen, zodat we ze niet meer zien. Dan kan er iets wonderlijks worden geboren. En Zijn Naam is zo wonderlijk! Hij doet wat niet kan! Ook in 200X

Gode ten zeerste bevolen, ds. W. van Vlastuin