Leesdienst is ook Woordverkondiging

B.S. van Groningen / Geen reacties

19-12-2005, 00:00

Vraag

Geachte heer van Groningen. Ik reageer hierbij op de vraag die door mij al eerder is gesteld, dat een leesdienst ook Woordverkondiging is, maar er staat in de Bijbel (Mattheus 13:52) dat een dienaar van God oude én nieuwe schatten voort zal brengen. Dat doet een lezer in principe niet. Hij leest alleen wat er al staat. En dit kan natuurlijk voor sommigen ook wel onbekend zijn, maar het is goed als er 'herders en leraren' zijn. En hoe is de Heere in mij begonnen? Door alles. Hij liet me zien wat ik verkeerd deed door dingen die ik las, mensen die ik tegenkwam, preken die rechtstreeks voor mijn hart bestemd leken, de bijbel, gebed en zo nog veel meer dingen. En ik kon met die prediking die ik ontving de week wel doorkomen, maar met veel minder zekerheid dan ik anders had. Ik was bang om dood te gaan, terwijl ik de dood helemaal niet hoef te vrezen weet ik nu. Maar ik vond dat de prediking wel zuiver was, maar ook belicht die prediking vooral één kant. Ik kreeg vooral te horen dat het vrijwel onmogelijk was om bij die uitverkorenen te horen. Je hoort er bij of niet, je kunt daar voor de rest niets aan veranderen. Mijn vriendin had ook die (fatalistische) gedachten. Zo van: Ik word bekeerd of niet, ik kan er toch niets aan veranderen. En dat is dom natuurlijk, want dan zou men zo ook wel in de Hemel komen als men tot de uitverkorenen hoort. En over die zekerheid die ik had over mijn heil, daar heb ik me echt niet in vergist. Ik weet dat ik maar een zondig mens ben, maar ik moet geloven wat God in Zijn woord belooft! En dat probeer ik dus ook. Ik heb het ook niet zomaar gezegd en was er eerst ook bang voor om dat te doen. Maar ik heb veel gebeden of ik het mocht zeggen of niet en God werkte toen duidelijk in mijn hart. Een prediking moet inderdaad rijk zijn; maar wat als Christus je veroordeelt i.p.v. je verlost? Dan wordt het lastig. Want natuurlijk is het zo dat alleen de uitverkorenen in de Hemel zullen komen, maar wij weten nu nog niet (op deze aarde) wie er uitverkoren is en wie niet. Dus daarom moeten we dan toch ook niet zo leven? Ik denk aan een gedicht, waarin staat: “God ziet de bovenkant, en ik de onderkant”. Daarom snappen wij zo vaak Gods wegen niet. Maar ze zullen altijd ergens goed voor zijn! Wij snappen ook niet van sommigen dat zij kunnen leven met hun kerk (heel 'licht' of heel 'zwaar') en ook kunnen wij niet begrijpen dat sommigen menen dingen uit God te doen, terwijl wij toch echt menen dat zij zeer onchristelijk bezig zijn. God zal het alles welmaken! Laten we hierop vertrouwen! Ik snap veel niet, u ook niet, en zo snapt niemand alles. Laten wij alles dan toch rusten in Zijn Machtige hand... Met vriendelijke groet en heilbede, de 'geloofsbroeder'.

P.S.: veel dank voor uw goede antwoord! Ik heb er veel aan gehad. Wat is het toch wonderlijk dat God ook via mensen spreekt om hen zo meer gemoedsrust en inzicht te geven.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste broeder. Ik zou graag willen dat je mij of persoonlijk mailt, of we laten het hier bij. Fijn dat je er iets aan hebt gehad. Persoonlijk zou ik je nog wel willen mailen, want een ander begrijpt zo de vraag niet. God zorgt voor contacten met mensen, die in alle eenvoud, maar wel met de wetenschap, dat het niet van ons afhangt; dat dit ook voor ons beiden mag gelden. Sterkte in alle opzichten. God is getrouw.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
    25-04-1951
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

leesdienst
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb als kind een aantal keren rituele bescherming gekregen (hekserij, toverij, occultisme) en ik heb ook de meest vervelende enge dingen gezien/gevoeld als kind, zoals geesten horen mijn naam probe...
Geen reacties
19-12-2016
Aan ds. C. Harinck. Op Prekenweb staat een preek van u uit Jesaja 55:2-3. Deze preek is een nabetrachting op het Heilig Avondmaal. U geeft hierin aan dat er een bekende preek is met als titel "De dag ...
Geen reacties
19-12-2013
Ik heb een vraag een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Sinds kort ben ik aangenomen in het ziekenhuis als facilitair medewerkster. Dit houdt in, schoonmaken op de afdelingen, ziekenhuiskamers sch...
1 reactie
19-12-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering