Hele dag door met eten bezig

dr. J. van der Wal / 5 reacties

Vraag

De hele dag door ben ik met eten bezig. Momenteel neemt het nu een grote plek in. Wat ik eet is niet per se heel ongezond, alleen ik eet enorm grote porties, daarna voel ik me schuldig. “Heere, leer voor overdaad mij wachten...” Ik ben nu vaak in de supermarkt, moet veel aan eten denken, maar ik kan die muziek in de supermarkt aan mijn oren niet verdragen. O hoe kom ik er toch vanaf? Ik heb als jonge vrouw van 22, dun, helemaal niet veel nodig en toch doe ik het wel. Verder eet ik wel zoveel mogelijk zoutloos en natriumarm (zonder dieet) omdat ik niet tegen veel zout kan. Heere help!

Antwoord

Dit is een vraag die niet zomaar beantwoord kan worden op basis van de beperkte informatie in de vraag. Een verantwoord advies kan alleen gegeven worden na goed onderzoek. Er kan bijv. sprake zijn van een eetprobleem of eetstoornis (op internet is daarover veel informatie te vinden). Het beste is om met deze vraag naar de huisarts te gaan, zodat die een eerste beoordeling kan maken en zo nodig een doorverwijzing kan geven. Laat u zich niet weerhouden door schaamte, want er zijn veel mensen die hiermee te maken hebben. In de vraag klinkt door dat het echt een kwelling is. Neem dit daarom serieus en maak vandaag nog een afspraak.

Dr. J. van der Wal

Lees ook: alle artikelen met de tag 'eetstoornis'

Lees meer artikelen over:

eetstoornis
5 reacties
McO
Wat je niet verteld in je verhaal is of je ook trek hebt in eten/hongergevoel hebt. Ik heb een schildklierziekte en toen mijn schildklier te snel werkte dacht ik ook de hele aan eten omdat mijn lichaam daarom vroeg alleen wist ik zelf niet waar dat vandaan kwam. Ik was 19 jaar toen dat eruit kwam. Mogelijk zit het niet perse alleen tussen je oren. Ik zou het gekregen advies opvolgen om naar de huisarts te gaan.
leene
Je bent 22 en dun. Toch zeg je enorme (?)hoeveelheden te eten. Ik weet niet hoe lang je dit al doet maar op een gegeven moment blijf je niet meer zo dun natuurlijk. Of er is inderdaad sprake van en lichamelijke stoornis zoals te snel werkende schildklier oid. Of je braakt het weer uit of je eet helemaal niet zo veel maar denkt dat het veel is etc. Wat de reden dan ook mag zijn volgens mij moet je zsm naar een huisarts.
Lecram
Toen ik zo oud was, was ik ook zo dun als een lat en at ik mijn ouders arm. Na mijn 30e ging dat voorbij.
Volgens mij heb je eerder last van een obsessie en onnodig schuldgevoel. Geniet lekker van het eten, maak het legaal, zodat je kan genieten van wat God je geeft. Dan gaat de obsessie vanzelf weg.
Lecram
@leene: het hoeft helemaal geen lichamelijke stoornis te zijn. Ik was en ben kerngezond en kon eten wat ik wilde, maar bleef broodmager. Je moet dus niet onnodig angst zaaien.
leene
@lecram, ik zaai geen angst, maar zie ook de eerste reactie. Een schilkdklier afwijking is meestal goed te behandelen maar het lijkt mij wel handig om dat te weten. Je kunt ook je kop in het zand steken natuurlijk. Ik kwam ook niet aan ( toen ik jong was dan ;-) maar had er ook geen last (of schuldgevoel) van dat ik zo veel at. Vraagstelster zegt letterlijk HELP.. hoe kom ik er van af. Weet niet of dat zomaar verdwijnt eerlijk gezegd. Ook niet als het een obsessie is, als ik dan ook nog lees dat ze last heeft van geluiden in de supermarkt...lijkt mij het feit dat jij en ik ook veel aten haar niet helemaal te helpen. Maar misschien vergis ik mij