God weet van jouw bestaan

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Wist God toen ik geboren werd al van mijn bestaan af en ziet Hij alle dingen die er mis gaan? Ziet Hij het verdriet en kan Hij mij troosten als dat nodig is?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vraag zou op allerlei manieren beantwoord kunnen worden. Heel simpel zou ik kunnen zeggen: jazeker! Een verwijzing naar eerdere antwoorden op deze site zou ook kunnen. Waarschijnlijk heb je het antwoord op je vragen al vele malen gehoord; onze God weet van jouw bestaan, Hij weet wat er misging en misgaat in je leven en Hij wil en kan je troosten. Tegelijk is dit antwoord bij jou nog niet ‘geland’. Dat kan.

Daarnaast besef ik dat mijn ‘macht’ tekort schiet om het bij jou te laten doordringen. Alleen Gods Geest kan dat doen. Mijn gedachten gaan uit naar een melaatse in Markus 1 (vers 40 e.v.). Hij is ziek en daardoor onrein. Hij mag niet in de buurt van mensen komen. Eenzaam en ongezien leeft hij zijn bestaan. Dat is de nood van zijn leven. Tegelijk heeft hij berichten gehoord van Jezus. Hij gelooft daardoor in Zijn macht, maar twijfelt aan Zijn bereidheid om hem te helpen. Want ja, wie is hij? Een melaatse, een onreine, wie kijkt er naar hem om?

In de Bijbel lees ik dat Jezus hem aanraakt. Diep woord. Dat was al even geleden dat iemand hem had aangeraakt, immers als je een melaatse aanraakt, werd je zelf onrein. Nu gebeurt het. Jezus ziet hem, Jezus ontfermt Zich, Jezus raakt hem aan. Jezus geneest hem en reinigt hem. Zo is Jezus. Niet alleen dit verhaal, maar het hele evangelie toont Hem zo aan ons. Als een aanbod. Bedoeld als bemoediging en aansporing.

Wat denk je wanneer jij zo tot Jezus gaat met het gebed in je: Heere Jezus, reinig ook mij, raak me aan, vernieuw mij, troost mij. Wat denk je, zal Hij je laten staan? Dat kan ik niet geloven, dan zou de Bijbel niet waar zijn.

Het antwoord op jouw vraag stond eigenlijk al in de Bijbel. En het staat er nog steeds, daarom: doe steeds dat Boek open en vraag de Heilige Geest om open ogen zodat het doordringt tot in het diepst van je wezen; niet alleen voor anderen, ook voor mij...

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen