Schrijven onder de preek

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik ben een beetje in verwarring. Ik zat zondag in de kerk wat aandachtspunten op te schrijven onder de preek. De dominee viel het op dat er meer waren die dat deden en daar maakte hij bezwaar tegen. Hij zei dat dit van de duivel was, want dan hoorden we maar de helft van de preek. Is dit zo en moeten we allemaal pen en papier thuis laten?

Antwoord

We zijn benieuwd of deze dominee op de theologisch school ook nooit aantekeningen maakte uit angst een deel van de lessen te missen...

Deze wonderlijke en onbijbelse uitspraak mag je gerust naast je neerleggen. Het tegendeel is namelijk waar. Door aandachts- of kernpunten te noteren kunnen de meeste kerkgangers een preek juist beter onthouden. En dat is precies wat de duivel niet wil. Laten we hopen dat jullie kerkenraad de dominee in de consistoriekamer op zijn vingers heeft getikt. En anders zouden ze dat alsnog moeten doen.

11 reacties
Jodocus
Je kan beter de helft onthouden door mee te schrijven dan dat alles langs je heen gaat omdat je niet meeschrijft.

Lijkt me inderdaad geen bijbels uitspraak van de dominee.
Race406
De reactie van Henkie is weg. Maar Henkie: ik denk dat dit in een kerk is voorgevallen waar de predikant op een behoorlijk voetstuk staat (understatement van deze dag wat mij betreft... :-).
En als je als ambtsdrager iets van de preek durft te zeggen dan raak je "de oogappel" aan...
tiswat
Mee schrijven tijdens de preek, geweldig. Dan kan je later nog eens wat nakijken, nazoeken wat er is bedoeld. Nog eens naar de tekstverwijzingen kijken. Wie kan er zonder mee te schrijven de preek 100% na vertellen?
Misschien weet je nog geen eens 10%. Persoonlijk vind ik het fijn om bepaalde uitspraken nog eens na te lezen en nog eens mijn hoofd te laten passeren.

Ook al is de preek via internet na te luisteren, de kernteksten opschrijven is
voor mij reuze belangrijk wil ik de preek ook nog eens begrijpen of toepassen in mijn leven.

Vreemde uitspraak van de dominee geweest.
kejak
Jammer dat de redactie zo satirisch/cynisch reageert. Er zit namelijk wel degelijk een kern van waarheid in de uitspraak van de door de vraagsteller aangehaalde dominee.
Het argument dat de dominee zelf toch ook wel aan het schrijven geweest is tijdens de lessen die hij volgde, snijdt sowieso geen hout. Een preek is geen hoorcollege theologie, ook geen Bijbelstudie, zelfs geen "Bijbellezing" zoals men die kent in de vorm van diensten midden in de week.
Ik vond een evenwichtig artikel in het jongerenblad Daniel via Digibron. Ik beveel de redactie, de vraagsteller en degenen die reageren dit artikel aan.
https://www.digibron.nl/search/detail/56e934555339a436f92ef18a9aedea28/meeschrijven-met-de-preek
Jodocus
@Kejak, dat artikel wat je noemt is wellicht evenwichtig, maar de reactie van de predikant is bovenstaande vraag is dat zeker niet. Ik lees in dat artikel ook zeker niet terug dat meeschrijven 'van de duivel' is.

In het artikel staat trouwens: 'Als je alles op wilt schrijven, zit je de hele kerkdienst naar beneden te kijken. Ook niet zo prettig voor de dominee. Die ziet zijn hoorders liever in het gezicht.' Dan vraag ik me af: wat zou de dominee belangrijker (moeten) vinden? Of hij wordt aangekeken tijdens de preek of dat zijn toehoorders iets meekrijgen doordat ze het opschrijven?

Ik weet overigens niet over welke ds/kerkverband dit gaat, maar ik zie nog weleens dominees die de helft van de tijd met hun ogen dicht staan, dus zoveel last zullen die er niet van hebben :-)
Omega
@kejak heeft wel een punt. Als een preek slechts persoonlijke bevinding is of kerkelijke retoriek -en sommige predikanten hebben daar een handje van- kun je maar beter je pen laten rusten.
Jodocus
@Omega, je bedoelt: dan kun je maar beter thuisblijven? :-)
henkie
Ik heb hier nog niet eerder gereageerd, Race406 :-D

@Kejak
In welk gedeelte zit precies een kern van waarheid? In 'dat dit van de duivel was' of 'hoorden we maar de helft van de preek'?
Het eerste deel niet, mag ik hopen en voor wat het tweede betreft gaat de vergelijking met het schrijven tijdens een college natuurlijk wel degelijk op. Daar hoor je door mee te schrijven ook niet slechts de helft van de les.

Ik kan me ook wel in het artikel vinden al vind ik de bezwaren van het tekenen en naar beneden kijken vrij ridicuul.
Omega
@Jodocus En een oudvader lezen... ;-)

Zojuist hoorde ik trouwens dat de betreffende voorganger (het is geen dominee) inderdaad door de kerkenraad is vermaand vanwege deze uitspraak. Kerkelijke tucht bestaat dus nog.
Monachos
Als predikant vind ik het juist fijn te merken dat gemeenteleden actief luisteren. Dit actieve kan zitten in het vanaf de kansel zien van expressie op de gezichten van de hoorders. Maar zit ook in het meeschrijven. Wel geeft het enige vragen als op een gegeven moment de boekjes opgeborgen worden terwijl de preek nog onderweg is.

Jammer dat een collega de preekstoel misbruikt om zijn eigen mening hierover te ventileren. Het staan op de kansel wordt dan tot een machtsmiddel. De betreffende hoorder kan zich immers op dit moment zelf niet verweren?
Jesaja40
Het is nooit fijn om een collega af te vallen. De paar keer per jaar dat ik voor mag gaan in een dienst geniet ik altijd van de gezichten die mij aankijken. Na afloop ga ik altijd bij de deur staan om alle kerkgangers de hand te drukken. Regelmatig komt er een vraag: heeft u uw preek op papier staan?

Dan is mijn antwoord: het merendeel doe ik uit het hoofd. Maar mag ik mijn preek per email naar u toesturen? En stelt u vooral vragen als u een nadere toelichting wenst.