Hoge werkdruk

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 22-jarige jongeman en sinds vijf weken werkzaam op een financiële administratie. De werkdruk is hoog, teveel werk eigenlijk. Complimenten hoor je niet, maar fouten worden benadrukt. Ik neem een vol hoofd mee naar huis, hoofdpijn stress en geïrriteerd. Waarom? Omdat ik bergen zie, bang voor fouten of dat ik het niet meer overzie. Heeft u tips voor mij dat ik het plezier terug vind en de rust kan krijgen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste...,

Hard werken is niet erg, zeg ik altijd, maar het gaat fout als er stress bij komt. En die stress ligt in de meeste gevallen -hoe vervelend ook dat ik je dat moet zeggen- bij jezelf. Waardoor komt het dat jij je op laat winden?

Natuurlijk is het vervelend dat je omgeving niet zo complimenteus is, maar dat kan niet de enige oorzaak zijn. Dat is een gegeven dat je kunt accepteren. Anderen kun je nu eenmaal niet veranderen, maar wel je eigen werkhouding. Hoe kun jij rustig en bedaard het werk afhandelen dat voor je ligt, dat jij van je leidinggevende te doen krijgt? Je moet niet meer willen dan je kunt, is één van mijn motto’s. Dat betekent dat jijzelf niet meer van je capaciteit kunt vragen dan je aankan, maar je werkgever ook niet. Als het daarom zo is dat je werkgever je overvraagt, zul je dat moeten aankaarten bij hem en hem eerlijk zeggen dat hij meer van je vraagt dan jij kan waarmaken.

Maar de stress kan ook in jezelf liggen, zoals ik hierboven ook al schreef: namelijk dat jij bezig bent met jezelf te bewijzen, te scoren, of dat jij graag de beste wil zijn, enz. Als dat zo is, moet je dat proberen los te laten. Het leven is geen wedstrijd, je hoeft van niemand te winnen. Doe vanuit de rust en met overtuiging en vertrouwen wat je hand vindt om te doen. Meer hoeft niet.

Dus niet je laten leiden door angst dat je fouten maakt, maar door vertrouwen op je kwaliteiten en dat je het werk aankan. Angst verlamt. Angst doet een paar vervelende dingen: het maakt de problemen die je voor je ziet groter dan ze zijn en het ondermijnt het vertrouwen in je eigen capaciteiten en kwaliteiten. Natuurlijk, je bent niet een volmaakt mens, je zult heus wel eens een fout maken, net als iedereen, maar daarmee ben je niet meteen mislukt. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dat weet iedereen. Maar als jij elke dag niet met de angst daarvoor begint, maar met het vertrouwen dat jij voldoende kwaliteiten hebt voor je werk, zal dat je de nodige ontspanning geven, waardoor je weer minder risico loopt om fouten te maken.

Als de opmerkingen die ik hier maak, je niet voldoende helpen, zou ik sowieso je aanraden een gesprek aan te vragen met je leidinggevende. Je kunt hem advies vragen om beter in je werk te staan. Als jij je kwetsbaar opstelt, zal dat ook iets van hem vragen. Je ontvangt wat je zelf uitzendt.

Hoe is het trouwens met collega’s? Die kunnen ook een bron van vreugde zijn! Oftewel: ik proef in je vraag niets van de relationele aspecten van/in je werk. Die kunnen bijzonder belangrijk zijn. Is daar ruimte voor? Kun jij daarin iets betekenen voor je collega’s en zij voor jou? In mijn organisatie zijn er ook van die topweken dat het heel erg druk is, maar ik merk aan mijn medewerkers dat zij dan met vreugde met elkaar de schouders eronder zetten en dat zij niets liever willen dan hier te werken! Is een dergelijke mentaliteit ook op jouw kantoor mogelijk? Zijn er mensen met wie jij dat bespreekbaar kunt maken? Ik hoop het van harte voor je.

En wat jezelf betreft: zorg voor innerlijke rust en overtuiging. Als die voldoende aanwezig is, kan een ander je niet gek maken. Daarom is ook een belangrijk vraag of jouw leven in balans is én of je geestelijk en lichamelijk fit bent. Die vraag stel ik tegenwoordig steeds vaker, omdat ik zie dat mensen zichzelf uitputten door te weinig slaap en het binnen laten komen van te veel prikkels (o.a. door de moderne media) waardoor zij hun ziel niet tot rust en stilte weten te brengen. En dat is toch een belangrijke voorwaarde om weerbaar te zijn in een gekke wereld en een drukke baan.

Nou, wijsheid gewenst!

Drs. Els J. van Dijk,
Directeur EH

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

werk