Ergeren aan schoonmoeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ga me steeds meer ergeren aan mijn schoonmoeder. Wat kan ik er aan doen om dit gevoel niet te hebben of in ieder geval minder te laten worden? In dat gezin heerst er grote openheid over veel zaken! Ze denken met en voor elkaar. Zeker ook de ouders zijn erg open en denken graag mee met de kinderen. Ik kom persoonlijk uit een gezin waarin in het verleden wat problemen waren, ook bij mij persoonlijk. Openheid was er niet. Ik heb veel dingen alleen moeten oplossen en ben daardoor erg zelfstandig geworden. Ik ben van mezelf ook nuchter ingesteld. Mijn vriend heeft niet zo zeer een eigen mening gevormd, omdat zijn ouders dat deden voor hem (in hun ogen om zo het beste zoeken voor hun kind). Mijn schoonmoeder is een echt een aardige vrouw en erg meelevend, maar nu ik daar ongeveer een jaar over de vloer kom ga ik me steeds meer ergeren aan haar gedrag tegenover mij en anderen. Ze wil werkelijk alles weten. Als we weg zijn geweest en terug komen, moet ze naar mijn idee elk detail van wat we hebben gedaan weten. Als we iets vergeten te vertellen voelt ze zich dan ook erg beledigd. Dit merk ik aan haar gedrag en gezichtsuitdrukkig. Ze kan erg minachtend kijken naar me, of ze zeggen wil: "Waarom heb je dat niet verteld? Daar heb ik recht op." Ze zal dat ook niet snel vergeten. Krijgt ze een standje of opmerking dat niet in haar straatje past, is ze beledigd. En ze moet alles hebben/doen wat ik ook doe! Ik heb een jasje gekocht. Een tijdje later heeft zij het ook gekocht. Als ik een verrassing voor mijn vriend heb, heeft zij dan even later ook. Als ik mijn vriend corrigeer, komt zij haar zoon te hulp. Ik heb haar er al eens op aangesproken. Toen gaf ze als antwoord: Zo bedoel ik het echt niet hoor! Ik heb ook weleens gevraagd of ze het moeilijk vond dat haar zoon nu een eigen leven zal krijgen, maar ook dat was niet het probleem! Mischien hebben jullie wat tips!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Die lastige schoonmoeder toch! En je krijgt haar nog ‘gratis’ ook bij de relatie met zoonlief! Natuurlijk kom jij uit een ander gezin, met andere regels en communicatie-patronen. Het is de uitdaging van een verkering om niet alleen de zoon te leren kennen, maar ook zijn familie. Een open gezin, die aanstaande schoonfamilie. Met meeleven en meedenken met de kinderen. Dat klinkt zeer positief! Bovendien lees ik eerst over zijn moeder dat ze aardig is en meelevend. Maar daarna beschrijf je haar als jaloers en nieuwsgierig. Daar zit natuurlijk nogal een gradatieverschil tussen. En het betreft jóúw interpretatie. Probeer uit te vinden hoe haar houding ten opzichte van haar zoon is. Hoe haar houding ten opzichte van jou is. Maar: kijk eerst eens kritisch naar je eigen manier van interpreteren en je eigen gedrag. Jij komt uit wat jezelf een gesloten gezin  noemt, waardoor je erg zelfstandig geworden zou zijn. Met een eigen gevormde mening (of een eigen oordeel??). De laatste zinnen van je vraag bijvoorbeeld: waarom corrigeer jij je vriend? Hoe doe je dat? Moet dat in het bijzijn van zijn moeder? Logisch toch, dat haar stekels overeind gaan staan? Zíj kent haar zoon béter (en lánger!) dan dat jij hem kent!

En als zij dan zegt "zo bedoel ik het niet" (waar gaat dit precies over??) is dat blijkbaar voor jou niet genoeg. Zou zij niet menen wat ze zegt? Waarom zou haar zoon nu pas -met jou- een eigen leven krijgen? Wisselt hij dan niet de ideeën van thuis in tegen die van jou? Hoe zelfstandig is hij, of kan (mag) hij worden??

Lief meisje, ik meen het serieus: wat héb jij met deze jongen? Een relatie dient in balans te zijn in het geven en ontvangen van liefde. De periode van het hebben van verkering is daarbij de gelegenheid tot groeien. Je leert elkaar kennen. Je leert elkaars omgeving kennen. Je leert elkaars familie kennen. Je leert elkaar accepteren. Of niet, wan dan is het einde van een relatie in zicht!

Ik wens je sterkte met mijn -wellicht confronterende- antwoord!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ergernisschoonfamilie
2 reacties
tamara72
Als er nu al zoveel ergenissen zijn denk goed na want vrienden zoek je uit maar je( schoon) familie krijg je erbij.
Mijn echtgenoot geeft altijd zijn moeder gelijk en ik sta altijd tussen 2 personen in.
Zelfs op verjaardagen wordt er op mij gelet of achter mijn rug omgepraat.

Wens je veel sterkte toe.
Pinda
Oh dit is verschrikkelijk! Ik heb ook zoiets meegemaakt. In verloop van tijd ga je je steeds meer ergeren, dit herken ik. Op een gegeven moment heb ik alles eruit gegooid en gezegd dat ik het niet meer zag zitten om een weekend bij hen te zijn. Ik voelde me zo gespannen als ik naar ze toe moest. Vanaf dat moment nam mijn vriend partij voor zijn moeder. Toen kon ik het niet meer volhouden en is het uitgegaan.
Ik geef je één belangrijke tip: zorg dat jij en je vriend op één lijn zitten wat dat betreft. Zodat je vriend en jij het met elkaar eens zijn als er een confrontatie is. Anders ben ik bang dat je het niet volhoudt.
Sterkte!