Geflikflooi

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik heb sinds kort een vriend. We hebben laatst afgesproken en een beetje geflikflooid, maar hij zegt dat hij nooit nog een relatie wil beginnen. Maar ik zie dit al als een relatie en we doen ook al van alles samen. Nu weet ik niet goed wat ik hier mee aan moet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, jij kijkt anders tegen de vriendschap aan dan je vriend dit doet. Maak er voorlopig nog maar geen probleem van en leer elkaar eerst wat beter kennen door dingen samen te doen. Dan groei je vanzelf naar elkaar toe en heb je een relatie. Of je groeit uit elkaar en blijft het bij ‘vriend’ of ‘(goede) kennis’.

Marijke Rots

5 reacties
Niagara
In je vraag is niet precies te lezen hoe de situatie is. Afhankelijk van wat je erin leest is een verschillend andwoord te geven.

Als deze jongen dingen met jou wil doen die volgens jou alleen binnen een relatie horen, mag je die grens duidelijk maken. Je kunt prima stellen dat als hij de leuke dingen van een relatie wil, hij ook de verbinding aan moet gaan, en niet jou mag gebruiken voor even een lolletje, de leuke dingen (een deel van jouw onschuld?) bij jou weg mag stelen en dan weer vrolijk verder gaan naar een ander ‘want we hadden toch geen relatie?’ En dat jij met een gebroken hart achterblijft.
Soms kan de grens tussen ‘wanneer is iets een relatie en wanneer nog niet’ een beetje vaag zijn. Om er dan druk op te zetten maakt een fragiele liefde soms kapot. Maar daarin moet er niet over jouw grenzen gegaan worden. Als jij bijvoorbeeld niet wilt zoenen met iemand die zich nog niet aan jou gebonden heeft omdat je dat wilt bewaren voor een relatie, dan heb je daar alle recht toe. Dat mag je uitspreken en dat heeft de ‘vriend’ dan te accepteren. Als hij meer tijd nodig heeft om naar jou toe te groeien, prima. Maar dan mag hij ook niet alvast vooruitgrijpen op wat jij te geven hebt bínnen die veilige relatie. Want zonder de veiligheid van de toewijding en exclusiviteit van een relatie heeft die kwetsbaarheid een grote risicofactor. Dan kan hij zomaar naar een ander, en jou laten zitten. Daartegen mag je jezelf beschermen door de grens te stellen dat je bepaalde dingen alleen binnen een relatie wilt. Hij mag contact met je aangaan en je mag beiden hopen dat het uitgroeit tot een relatie. Maar je kunt hem niet een relatie inlokken met teveel van jezelf geven en hem over je grenzen laten gaan. Dat is een recept voor gebroken harten en beschadigde relaties, ook in de toekomst als je weer een andere relatie aan zou willen gaan, omdat zulke patronen zich kunnen herhalen. Grenzen stellen is een goed ding, niet ten koste van elkaar maar juist om een relatie gezond te houden/maken. Hij moet toch houden van jou als persoon, en niet alleen maar van een avontuurtje waar jij toevallig wel faciliterend in bent. Stel je grenzen en geef hem openingen om het contact aan te gaan op een manier die jij wel prettig vind, laat hem zien dat jij wel graag een relatie wilt met hem maar in wederzijds respect voor elkaars grenzen.
Johannes83
Deze relatie (of dit nou vriendschap of meer is) klinkt niet veilig. Een vriendschap gaat niet over romantiek en een verkering of zelfs verloving gaat niet over het oefenen of simuleren van een huwelijk. Deze zaken hebben dus geen plaats in jullie relatie, zolang het geen huwelijk is. Verder doet een vriend dingen die goed zijn voor jou en kijk een vriend niet alleen naar zichzelf. Een vriend beschadigd jou niet en laat jou niet in het ongewisse. Het kan zijn dat hij nog erg jong is, onervaren, naïef en onrijp is, dan valt hem nog niet zoveel aan te rekenen. Maar maak je verlangens en dus ook je grenzen (bespreek dit met iemand die je vertrouwd en waarvan je weet dat die wijsheid en ervaring heeft) duidelijk voor jezelf en dan ook voor hem. En ik kijk Jezus naam alsjeblieft uit jullie elkaars lichaam niet ontheiligen. Dit doet zoveel schade spiritueel, psychologisch en emotioneel. En ik spreek helaas uit ervaring. Van het één komt (vaak heel geleidelijk) gewoon het ander en je hebt bovenmenselijke kracht nodig om je te beheersen. Lees 1 Corinthe 6:12-20. Vlucht dus voor deze zonde en houdt afstand op dit gebied! Het klinkt misschien dramatisch, maar het heeft mij verrast hoe ernstig de Bijbel spreekt over deze zonde en hoe makkelijk deze te begaan is, hoe weinig ik er voor gewaarschuwd ben en er lichtvaardig over dacht. En nu zit ik met de littekens. God is genadig voor hen die werkelijk berouw hebben, maar voor dit soort dingen is voorkomen natuurlijk veel veel beter dan genezen.
Johannes83
Het moet zijn: En kijk in Jezus naam alsjeblieft uit dat...
coby6
Er wordt totaal niet gewaarschuwd. Ik vind het shockerend. Ik ben 1 keer een man tegengekomen die eerst normaal vrienden wilde zijn zonder geflikflooi. Hij was blind. Ik kapte het nu direct af, waarschuwde 'm en geen contact meer. En nu komt er echt nooit meer iemand in.
Johannes83
Hoi Coby, na een paar keer je reactie te hebben gelezen snap ik het nog niet. Is dit sarcastisch bedoeld?