Occulte geneeswijzen

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ik las over de praktijk voor preventieve geneeskunde in Capelle a/d IJssel. Zij hebben het op de website over constituties, die uit de oud-Indiase geneeskunde komen. Is er een verband met occulte geneeswijzen? Kun je dan met een gerust geweten je aanmelden voor de andere onderzoeken in die praktijk? Ben twee jaar geleden bij Mecebi in Putten geweest, maar had daar ook geen goed gevoel over. Zag daar zoveel onzin, zoals het bestralen van medicijnen op dat resonantie-apparaat. Nu ben ik bang dat ik weer in een dergelijke praktijk kom.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt of een praktijk voor preventieve geneeskunde, waarbij men het op de website heeft over constituties die uit de oud-Indiase geneeskunde komen, geen verband zou kunnen hebben met occulte geneeswijzen. Nu, voor zover ik kan zien is er dat verband er niet. Wat is trouwens occult? Dat is niet zo gemakkelijk te zeggen. Is alles wat uit een andere cultuur dan de onze komt occult? Dat denk ik niet. Trouwens, ook onze ‘westerse’ geneeskunde komt uit een bepaalde cultuur en daarbij kun je ook de vraag stellen of alles goed is. Nu de wereld steeds meer open is komen te liggen en we in een multiculturele samenleving leven, komen we met andere culturen in aanraking. Ook in ziekenhuizen werken dikwijls artsen die een andere culturele en religieuze achtergrond hebben. Op zichzelf is daar geen bezwaar tegen, als we altijd maar goed opletten wat de inhoud is van datgene waarmee we in aanraking komen. Als je iets niet kunt losmaken van andere religies, of als er verbinding is of gelegd wordt met de geestenwereld of het gepaard gaat met bepaalde inwijdingen of spreuken, dan denk ik dat je moet oppassen. Of beter: dan kun je er beter van afblijven. Als ik het goed zie is dat bij de preventieve geneeskunde waar jij op doelt niet het geval.

Dat wil niet zeggen dat je je gerust voor onderzoeken in de betreffende praktijk zou kunnen of moeten aanmelden. Eerlijk gezegd kan ik met de uitslag van de constitutietest, die ik deed, niet zoveel. De test bestaat m.i. uit erg gesloten vragen waarop niet zo gemakkelijk een eensluidend antwoord is te geven, terwijl ik er niet zoveel aan heb om te weten, zo ik de vragen al goed heb beantwoord, of ik bij de vata-, pitta of kaphamensen behoor. Waarom zou je je overigens aanmelden, beste vriend(in)? Voel je je onzeker of zwak? Kun je dan niet veel beter terecht bij je eigen huisarts of dominee/pastor? Temeer omdat je schrijft dat je geen goed gevoel had bij (een) bezoek(en) twee jaar geleden bij een soortgelijke praktijk? Misschien is in jouw geval het beste advies: bij twijfel niet inhalen, of: bij mist niet uitvaren.

Een aantal goede criteria bij wat je op het gebied van alternatieve geneeswijzen kunt tegenkomen is wat de bekende christenpsychiater Samuel Pfeifer ergens schrijft: 1. Werkt de geneeswijze alléén maar samen met een bepaalde filosofie? 2. Verzwakt ze mijn geloof? 3. Werkt ze met kosmische energieën? 4. Kan ze verklaard worden zonder occulte of esoterische modellen? Misschien kunnen die criteria je helpen. Ik hoop dat je met het antwoord wat kunt.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskundeoccult