Gesprek op het schoolplein

Ds. L. Krooneman / 1 reactie

Vraag

Gisteren was ik op het schoolplein aan het wachten op mijn zoon (openbaar onderwijs) en ik raakte in gesprek met een moeder. Ze vertelde dat ze soms jaloers op mij was. Wat ik mij niet kon voorstellen: ze heeft een man, goede baan en een groot huis. Eigenlijk alles wat je in deze tijd aan materiële dingen hebben wilt. Als zij ergens mee zat, bijvoorbeeld m.b.t. haar gezin, kon ze nergens terecht. De huisarts keek op zijn horloge of de tien minuten die hij voor een gesprek had al om waren en een vertrouwenspersoon had ze niet. Jij hebt altijd nog de kerk, zei ze. Daar is altijd een dominee om naar je te luisteren. Ik vertelde haar dat ik daar inderdaad gebruik van maakte en dat zij ook mee mocht naar de kerk. Toen dacht ik; zou dit dé manier zijn om juist mensen die 'ongelovig' zijn bij ons geloof te betrekken? Zijn we echt zover van elkaar afgedwaald dat we geen echte aandacht meer voor elkaar hebben? Onze God heeft het ons toch voorgeleefd? Hij keek naar de mensen om. Het gesprek laat me niet los. Ik weet niet goed hoe ik haar verder kan helpen. Voor mij is geloven, bidden, Bijbellezen en naar de kerk gaan onderdeel van mijn leven; ik zou er niet zonder willen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is inderdaad aangrijpend als u iemand ontmoet waarbij het van de buitenkant allemaal goed lijkt te gaan, maar waarbij er innerlijk een grote strijd gaande is. Ik kan me voorstellen dat het gesprek met deze moeder u niet loslaat. Uw vraag is hoe u haar verder kunt helpen.

U hebt tegen haar gezegd dat zij ook mee mag naar de kerk. Waarschijnlijk is dit een te grote stap voor haar. Al zou ze meegaan naar de kerk, dan moet ze in de kerk ook nog iemand kunnen vinden waar ze naar toe kan met haar vragen. Daarom kunt u beter andersom beginnen. Ga zelf naar haar toe. Deze moeder is jaloers op u. Er gaat blijkbaar iets van u uit. Er zou nog meer van u uitgaan als u de volgende keer deze moeder aanspreekt en vraagt of u een keer bij haar op de koffie mag komen. U kunt natuurlijk ook vragen of deze moeder een keer bij u op de koffie komt. Alleen al door deze bereidheid te tonen straalt u iets uit van de liefde van Christus.

Als het zover komt dat u bij haar op de koffie gaat of zij bij u op de koffie komt, dan is het erg belangrijk dat u vooral naar haar verhaal luistert. Zij heeft zelf al aangegeven dat ze daar behoefte aan heeft. Zij heeft tegen u gezegd dat er voor u altijd een dominee is die naar u wil luisteren. Luisteren is niet alleen het verhaal aanhoren, maar ook de juiste vragen stellen, doorvragen en samenvatten. Probeer in het hele verhaal te ontdekken waar deze moeder nu echt mee zit.

Afhankelijk van de situatie kunt u vervolgens in hetzelfde gesprek of in een volgend gesprek aangeven waarom geloven, bidden, Bijbellezen en naar de kerk gaan een onderdeel van uw leven is en waarom u niet zonder zou willen. Getuig persoonlijk van de Heere Jezus. Wijs op Hem die juist kwam voor vermoeiden en belasten. Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Open samen de Bijbel indien mogelijk. Laat dan vooral de nodiging van de Heere Jezus klinken. Leg ook uit dat de rust die Christus beloofd van een andere orde is dan de rust van deze wereld. Dat het een eeuwige rust is, die je op aarde niet altijd voelt, maar waarin je mag geloven op grond van Christus' werk en Zijn beloften.

Het is belangrijk om naast de luisterhouding en de nodiging tot Christus ook praktische hulp aan te bieden. Vanuit het ambt aller gelovigen is ieder christen geroepen priester te zijn. Het gaat niet alleen om woorden, nog veel meer om daden.

Tenslotte heeft deze moeder nazorg nodig. Dat begint bij uzelf. Deze vrouw heeft zelf de opening gegeven om u aan te spreken. U mag op deze opening ingaan door haar op de koffie te vragen. Vergeet haar daarna niet. U kunt ervoor kiezen om contact met haar te onderhouden door regelmatig bij elkaar op de koffie te gaan. Daarnaast kunt u ook praktische hulp aan blijven bieden en voor haar blijven bidden. Als God iemand op onze weg plaatst doet Hij dat niet zomaar.

Naast uw eigen zorg kunt u deze moeder vragen of ze het goed vindt dat er een keer een predikant, pastoraal werker of ouderling uit de gemeente op bezoek komt. Het is dan wel belangrijk dat u de juiste persoon daarvoor uitkiest. Kies iemand die makkelijk verbinding kan leggen, net als de Heere Jezus oog heeft voor de naaste en persoonlijk dichtbij God leeft.

Ik wens u veel wijsheid van boven toe om deze mooie uitdaging aan te gaan!

Met een hartelijke groet,
Kand. L. Krooneman

1 reactie
IceCream
Goed antwoord van drs. Waar 2 of 3 vergaderd zijn, is Hij in het midden, daarvoor hoeft ze niet naar de kerk gaan. Bid vooraf of de gesprekken tot zegen mogen zijn. Dan zal de stap om naar de kerk te gaan vast ook minder groot zijn.