Probleem met gewicht

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik zit met een groot probleem. Mijn gewicht stijgt de laatste tien jaar steeds meer. Ik ben moedeloos, heb al zoveel geprobeerd om af te vallen en het lukt maar niet. Vanmiddag ben ik zo geschrokken, de weegschaal stond op 100 kilo met een lengte van 1.65 m. Ik weet waar m’n probleem zit, puur in het eten. Maar het lukt maar niet om de knop om te zetten. Het gaat een paar weken goed, maar dan zwakt het weer af. En ja ik weet dat het heel zwak overkomt... Heeft u alstublieft tips?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het beheersen van gewicht en/of afvallen is en blijft een probleem waar velen mee kampen. Dat is niet ‘zwak’: het is juist moedig om er voor uit te komen en er iets aan te willen doen. Zèlfs als er terugval is, want juist dát is het moeilijke en ontmoedigende moment!

Er zijn vele boeken over diëten geschreven, middelen op de markt gebracht, (sport)activiteiten georganiseerd en tóch is afvallen een lastig iets! Zeer herkenbaar voor menigeen! Ik heb slechts twee tips. Algemene, en eigenlijk weet je ze zelf ook wel, denk ik. Maar toch: volg ze op. Je hebt de eerste moedige stap al gezet door je brief te schrijven... nu dus verder!

1. Ga naar je huisarts om te zien of er lichamelijk iets is, waardoor je gewicht c.q. eetlust toeneemt.

2. Vraag een verwijzing naar een diëtist(e).

Begin maar ‘gewoon’ met stap één en daarna volgt waarschijnlijk twee ook wel. En mogelijk is er nog een derde stap noodzakelijk, namelijk naar hulpverlening, want er zit áltijd een reden achter een bepaald eetpatroon (denk bijvoorbeeld aan het eten/snoepen als ‘troost’), maar dat is iets om met je huisarts te gaan bespreken.

Zet ‘zwak’ uit je hoofd, zoek je motivatie in “er is moed voor nodig om jezelf te kunnen zijn!”

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

dieet
2 reacties
NorahLinde
Naast de praktische kant van zoeken naar een goed gezond eetpatroon die ook vol te houden is om af te vallen, wil ik je ook als tip meegeven om al dan niet met professionele hulp te kijken waarom je blijkbaar elke keer weer naar eten teruggrijpt.

100 kilo word je niet zomaar, ook niet van een gezond eetpatroon waarbij je niet bezig bent met afvallen. Dus: hoe komt het dat je bent aangekomen? Ben je misschien een emotionele eter? Stress weg etend persoon? Heb je weinig daginvulling en eet je uit verveling? (Ik noem zo maar wat suggesties) Als je ook naar díe kant durft te gaan kijken, kun je misschien wel een dubbelslag slaan!

Sterkte ermee!
hansa
In een gesprek hierover zei iemand: als ik af wil vallen, laat ik alles staan waar ik niet voor bid en dank. En inderdaad, dit gaf mij handvatten.
Ter bemoediging: de eerste dag is het moeilijkst, daarna went je lichaam eraan dat er geen tussendoortjes binnenkomen.
De eerste stap heb je al gezet. Sterkte bij de volgende!