Matig eten

BSc J.H. Nijsink-Haase / 2 reacties

Vraag

Ik (vrouw, 21) merk dat ik het steeds moeilijker ga vinden om matig te eten. Restjes maak ik op, vaak even wat extra's tussendoor, gewoon om de eenvoudige reden dat het lekker is, anders wordt weggegooid etc. Het lukt me niet om met mezelf af te spreken dat ik alleen eet wat ik nodig heb en te stoppen wanneer ik vol zit. Nu ben ik nog gezond, gewicht is gezond (BMI 22), maar ik ben bang dat dat gaat veranderen. Wat kan/moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Je geeft aan dat je het steeds moeilijker vindt om matig te eten. Je hebt geen discipline om jezelf af te remmen en je gaat ‘snaaien’. Je gewicht is nu nog gezond, maar je bent bang dat, als dit zo door gaat, je te zwaar wordt.

Uiteindelijk heb je het zelf in de hand. Jij bent degene die een bepaalde hoeveelheid voeding in huis haalt en jij bent degene die het opeet. Toch kan het lastig zijn om de discipline op te brengen en niet aan de verleiding toe te geven. Ik zal proberen met je mee te denken en wat praktische tips geven.

Uit je vraag kan ik niet opmaken of je op jezelf woont (die indruk krijg ik wel), of je met andere gezinsleden of huisgenoten samenwoont, of je werkt of studeert. Dit kan van invloed zijn op je eetpatroon. Als je op jezelf woont en je alleen voor jezelf boodschappen moet doen, koop je makkelijker  teveel. Ook is er minder sociale controle als je alleen bent.

Eten is een levensbehoefte, maar veel mensen eten meer dan nodig. Er zijn mensen die eten uit verveling of om stress en spanning ‘weg te eten’. Achteraf krijg je een vervelend gevoel, waardoor je weer gefrustreerd raakt over je eigen gedrag. Dit kan weer tot snaaien lijden.

Ga bij je zelf na wat er aan je gedrag ten grondslag ligt. Is de reden dat je wat extra’s tussendoor neemt alleen dat het lekker is of omdat het anders wordt weggegooid? Of eet je uit spanning of frustratie? Spelen er bepaalde problemen? Dan is het zaak om dat eerst aan te pakken. Het kan zijn dat je hulp nodig hebt van bijvoorbeeld een psycholoog of maatschappelijk werker. Dat kan ik van een afstand niet beoordelen. Verder kan een diëtist  je helpen om je eetgedrag inzichtelijk te maken en je een persoonlijk advies geven.

Nog wat praktische tips:

• Maak een weekmenu met wat je die week wilt gaan eten. Bedenk vervolgens wat je daarvoor nodig hebt en maak een boodschappenlijstje. Koop alleen dat wat er op je boodschappenlijstje staat. Zo haal je niet teveel in huis.

• Zorg voor afleiding en zorg dat het eten niet in het zicht ligt.

• Koop kleinere verpakkingen. Tegenwoordig kun je in veel supermarkten portieverpakkingen kopen. Van groente eet je niet snel teveel.

• Zorg vooral dat je niet teveel koek en snoep in huis haalt. Wil je toch iets lekkers in huis? Koop dan kleine zakjes chips, biscuitjes die per twee stuks zijn verpakt, stroopwafels die per stuk zijn verpakt etc.  En als je eens wat lekkers eet, geniet er dan ook van. Je hoeft je niet gelijk schuldig te voelen als je een keer iets eet wat minder gezond is. Doe het echter met mate.

• Zorg voor regelmaat en zorg ervoor dat je bij de maaltijden voldoende eet. Neem bijvoorbeeld brood en niet alleen een paar crackers bij de broodmaaltijden. Neem een flinke portie groente (minimaal 2 ons) en neem tussendoor regelmatig fruit (2 stuks per dag).

• Als je een diepvries hebt, maak daar dan gebruik van. Je kunt veel gerechten en producten kun je invriezen.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
Anneke Nijsink-Haase

Tags in dit artikel:

matigheidovergewichtvoeding
2 reacties
vrouw78
Ik herken het. K heb vaak een afspraak met mezelf gemaakte vandaag eet ik alleen wat nodig is. Soms lukte dat, meestal niet. De Heere zegt: werp als je bekommernis op Mij. Ik geloof dat daarvoor geen uitzondering is. Hij gaf mij onderwijs over de vrucht van dede Geest. Daar lees ik over in de Bijbel o.a.: zelfbeheersing. Wat een geweldig iets. Gods Geest woont in Zijn kinderen en diezelfde Geest zorgt voor vrucht. Het lukt mezelf niet om me te beheersen met eten, in Christus wel.
snoes
wat je misschien kan helpen....de volgende link naar de site van Setting Captives Free.
Zij kunnen je helpen om van je 'eetprobleem' af te komen (Tafel van de Heer).

http://old.settingcaptivesfree.com/home/index_dutch.php