Dingen in eigen hand nemen

Ds. M. Baan / 1 reactie

Vraag

Wij zijn een gezin met twee gezonde kinderen, een jongen en een meisje. We voelen ons zeer rijk en gezegend, maar sinds twee jaar is de wens voor een derde kindje heel groot. Vooral bij mij (moeder) speelt het inmiddels een zeer grote rol in het leven. Het beheerst mijn gedachten en ik smeek de Heere erom. Dagelijks! Toch wil het maar niet lukken. Nu zou ik aan de ene kant graag naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar de gynaecoloog, maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dan dingen in eigen hand ga nemen. Zou dit de weg van de Heere zijn dat wij een gezin met twee kindjes blijven? We zijn al zo gezegend en ik ben dus niet tevreden met wat ik heb... Moet ik hierin berusten of mag ik een arts raadplegen?

Antwoord

Mag ik een arts raadplegen? Dat is hier tenslotte de vraag. Een eerste reactie van mijn kant is: natuurlijk mag een mens een arts raadplegen! Daar zijn artsen toch voor? De weg van de middelen zoeken is dè goede weg in de geestelijke zaken, maar ook in het natuurlijke leven heeft de Heere ons die weg geboden!

Toch zou ik dit antwoord daarbij niet willen laten. Waarom niet? Omdat ik in de hele vraagstelling een enorme aarzeling proef. En die aarzeling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Die is ergens op gegrond! Waarop dan? Dat we Gods weg zouden dwarsbomen door hulp te gaan zoeken bij een arts: straks wijken we van Gods weg af door de weg van de arts te volgen. Dat is inderdaad een heel serieuze mogelijkheid. Dat we in de weg der middelen niet Gods weg zouden gaan.

Máár: die dwaalweg doemt niet alleen op bij deze  kwestie! Die dient zich aan bij elke keuze in ons leven!! Het is zelfs heel goed denkbaar, dat we menen Gods weg te gaan, terwijl we eigen wegen bewandelen. En een eigen weg kunnen we bewandelen met èn zonder hulp van een arts.

Wat is dan ook nodig? Dat we de Heere vragen of Hij het zó leiden wil, dat we in Zijn weg mogen gaan! Kortom: een biddend leven is nodig! En wat zal dan het antwoord zijn? Dat antwoord zal de Heere zeker bekend maken, want Hij is een Hoorder van het gebed (Ps. 85:3 - berijmd)!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming
1 reactie
Lekkerbek
Als medewerker van zo'n fertiliteitspoli (o.a.) wil ik nog een opmerking maken. Als je een doorverwijzing gaat vragen besef dan van te voren dat er aan de evt. behandelingen die na onderzoeken kunnen volgen ethische vraagstukken zitten. Verdiep je hier eerst in en zorg dat je weet waar je eigen grenzen liggen. Spreek met elkaar af wat je wel en niet doet.
Ik heb wat echtparen gezien die hun grenzen steeds verleggen......

Je mag gerust contact met me opnemen als je vragen hebt over de onderzoeken en behandelingen. (Waar ik werk worden alleen onderzoeken en evt hormoontherapie gedaan, voor ICSI, IUI en IVF gaan ze naar t IVF centrum, dus iets minder bij mij bekend, maar ondertussen me goed in verdiept waar voor mij echt de grens zou zijn).