In de PKN trouwen

Ds. R. W. van Mourik / 3 reacties

Vraag

Na lang nadenken en alle kerken bezocht te hebben, hebben mijn vriend en ik de keuze gemaakt om in de PKN te trouwen. Zelf komen we uit OGG en Ger. Gem. Nu is het een beetje lastig want we moeten de trouwdienst nog regelen voor onze bruiloft. We zitten ermee of we een andere dominee kunnen vragen van hetzelfde kerkverband, maar die uit een andere plaats komt. Er is wel een dominee bij onze nieuwe gemeente, maar we hebben onlangs een dominee gehoord waar we meer mee hebben dan onze eigen dominee. Diens preken zijn ook duidelijker en eenvoudiger. Is het raar als we wel in het kerkgebouw van onze plaats trouwen maar dan een andere dominee vragen? We kennen eigenlijk geen dominee persoonlijk omdat we allebei niet uit PKN komen, dus dat is ook lastig. Wordt dit wel vaker gedaan?

Antwoord

Alhoewel ik heel goed kan begrijpen dat je graag een predikant kiest die duidelijk en eenvoudig preekt, toch zou ik je aanraden om de predikant te vragen van jullie nieuwe woonplaats. Hij wordt jullie nieuwe predikant en het zou wel apart zijn als je hem niet vraagt en in de kerk van jullie nieuwe woonplaats een predikant voorgaat die jullie ook niet kennen maar wel de voorkeur heeft boven jullie toekomstige predikant. Naar mijn besef is dat niet zo'n beste start in de gemeente waar jullie willen gaan meeleven. Het is juist veel beter om de nieuwe predikant wat beter te leren kennen door de gesprekken die jullie met hem zullen hebben i.v.m. de trouwdienst. Hij kan jullie ook wegwijs maken in de gemeente en introduceren bij een kring of iets anders in de gemeente waar je mensen leert kennen. Mijn advies zou dus zijn: gewoon de predikant vragen van jullie nieuwe woonplaats.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Tags in dit artikel:

trouwdienst
3 reacties
Gerard314
Allereerst een goede en gezegende trouwdag gewenst!

Jullie vraag is heel herkenbaar. Ik kom vragen als deze vaak tegen bij mensen dit van een afgescheiden kerk naar de PKN gaan.

Van de PKN mag je van Paas en vd Graaf niet meer zegen dat het een volkskerk is maar toch... De PKN is een meer kerk dan ee verzameling van gemeenten. In PKN rouleren de voorgangers met enige regelmaat. Het wordt dan ook geaccepteerd dat je gedurende een bepaalde periode een dominee hebt die want anders is dan vorige en mogelijk ook niet je persoonlijke voorkeur heeft. Persoonlijke voorkeuren spelen binnen de PKN een kleinere rol dan bij de afscheiden kerken omdat het samen kerk zijn belangrijker is dan fijnslijperij over personen of dogmatische zaken. Dit laatste zie je meer bij de afgescheiden kerken.
Met verschillen wordt binnen de PKN met respect omgegaan en de verschillen worden niet op de spits gedreven.
Hier moet je als ex-afgescheidenen even aan wennen.

Kortom, accepteer de dominee van je nieuwe gemeente. In de PKN is een gemeente veel meer dan alleen de dominee.
Maar bespreek je vragen en onzekerheden wel met de dominee.

Vraag God een zegen in het midden van jullie nieuwe gemeente!

En die dominee, och die leer je later nog wel kennen.
tja
Alle kerken bezocht en de PKN gevonden, maar de plaatselijke dominee is toch ook niet helemaal wat je zoekt. Tja, dat klinkt niet als een veelbelovende nieuwe start. Zo blijf je bezig.
Gerard314
@tja
Dat was ook het eerste dat ik dacht. Maar dat is dan ook het verschil. Afgescheiden blijven zoeken naar wat hun het beste past, PKNers leven met wat hun gegeven wordt. PKNer worden moet je leren.