Elihu, vierde vriend van Job

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

In Job 42:7-10 wordt verteld dat God wil dat de drie vrienden van Job zeven stieren en zeven rammen offeren en dat Job voor hen moet bidden. Maar waarom hoeft de vierde vriend van Job niet mee te doen met het offeren? En waarom hoeft Job niet voor hem te bidden? Is hij dan wel rechtvaardig?

Antwoord

De naam Elihu wordt door de HEERE in het slot van het Bijbelboek Job niet genoemd. Er zijn Bijbelverklaarders die daarom de conclusie trekken dat de rede van Elihu later in dit Bijbelboek ingevoegd zou zijn. In die conclusie kan ik niet meegaan.

Hoe dan wel? Elihu begint zijn rede in Job 32. Hij gaat spreken als het gesprek tussen Job en zijn vrienden in een impasse is gekomen. Alle vier houden ze hun mond. Als jongste van het gezelschap had Elihu tot nu toe niks gezegd, maar nu gaat hij spreken. Hij hoort namelijk hoe zowel Job als de drie vrienden niet de juiste dingen zeggen. Elihu neemt het op voor de rechtvaardigheid van God en beroept zich daarvoor onder andere op Gods macht in de schepping. Daarmee vormen de woorden van Elihu een opmaat voor Gods eigen antwoord aan Job.

In Gods eigen antwoord aan Job blijkt dat Job inderdaad in zijn spreken te ver is gegaan. Daarom reageert Job ook met berouw. Tegelijk blijkt dat Job nog altijd zuiverder heeft gesproken dan de drie vrienden. Elihu had dus gelijk: de vier anderen hebben niet juist gesproken. Dat er dan over Elihu zelf niets gezegd wordt wil volgens mij dan inderdaad zeggen dat “hij zich in deze twist van de overigen heeft onderscheiden door een beter inzicht en een betere behandeling van de zaak” (Matthew Henry).

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

Job