(...) een cyclus van 21 dagen, ruim een week weinig bloedverlies (vaak bruin) en...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 30 jaar, moeder van twee kinderen, en ik menstrueer normaal gewoon met een cyclus van 28 dagen. Vorig jaar was dat flink ontregeld. Ben bij de huisarts geweest en heb toen een uitstrijkje gehad en onderzoek door de huisarts, maar ze kon geen afwijkingen vinden of reden voor het tussentijdse bloedverlies (om de 21 dagen, bloedverlies na het vrijen) De arts adviseerde mij een spiraaltje, maar daar was ik toch een beetje angstig voor. De menstruatie is toen weer gewoon hersteld. Achteraf gezien denk ik dat het stress was i.v.m. huis te koop en verhuizen, enz.  Nu ruim 1 jaar later beginnen de klachten weer, een cyclus van 21 dagen, ruim een week weinig bloedverlies (vaak bruin) en dan 3 a 4 dagen heftig met hevige buikpijn en dan na 21 dagen weer. Heb pas nog een uitstrijkje gehad i.v.m. bevolkingsonderzoek, maar dat was allemaal goed. Waar kunnen deze klachten vandaan komen en wat kan ik er aan doen?

Antwoord

Beste moeder van dertig,

Medisch gezien is een cyclus normaal wanneer deze grofweg 21-35 dagen duurt. Dat wil zeggen tussen de eerste dag van de menstruatie en de eerste dag van de volgende menstruatie. Een menstruatie duurt meestal 5-7 dagen waarbij 2-3 dagen hevig bloedverlies. Tussentijds bloedverlies kan diverse oorzaken hebben zoals: bepaalde seksueel overdraagbare aandoeningen; afwijkingen aan de baarmoedermond (waaronder baarmoederhalskanker); door een relatief tekort aan een van de vrouwelijke hormonen rondom de eisprong (onschuldig); erosie van de baarmoedermond (dan kan ook bloedverlies na het vrijen optreden, onschuldig maar hinderlijk).

Bij een normale uitstrijk mag je baarmoederhalskanker uitsluiten. Zelf kun je nagaan in hoeverre er sprake zou kunnen zijn van een seksueel overdraagbare aandoening: heb jij of je partner vroeger andere seksuele partners gehad? Vanzelfsprekend behoeven enkele van deze aandoeningen behandeling. Andere aandoeningen behoeven geen behandeling.

Verder is de menstruatie bij jou anders dan verwacht. Zelf zou ik willen nagaan in hoeverre er sprake zou kunnen zijn van vleesbomen (dit is goedaardig). Dit zou je met je eigen huisarts kunnen bespreken.

Een spiraaltje (de hormoonhoudende spiraal) doet het bloedverlies bij veel vrouwen flink minderen. Sommige vrouwen hebben helemaal geen menstruatie meer. Het wordt onder andere gebruikt voor vrouwen met hevige menstruaties, maar wordt ook als anticonceptie gebruikt. Je houding ten aanzien van anticonceptie in het algemeen zal mede je houding bepalen ten aanzien van het gebruik van dit middel. Ook dit aspect kun je met je huisarts bespreken. Het is van belang dat hij/zij weet hoe jij hierover denkt en waarom je hiervoor angstig bent. Veelal is er angst dat een spiraal vruchtafstotend is. Van de koperhoudende spiraal wordt dit verondersteld. Bij de hormoonhoudende spiraal wordt de werking met name/zo niet geheel bepaald door de hormonen.

Overigens merk je terecht op dat stress de menstruatiecyclus beïnvloed.

Groeten, José de Jongh, huisarts en moeder van bijna veertig.

Lees meer artikelen over:

medisch