Boeteclausule uitzendbureau

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Ik ben een verpleegkundige en ik werk via een uitzendbureau in de zorg. Ik heb poosje terug gesolliciteerd op een vacature bij een zorginstelling. Ik had bij deze zorginstelling de achterliggende tijd gewerkt via het uitzendbureau maar wilde nu vast bij deze zorginstelling aan het werk als oproepkracht. Ik mocht op gesprek komen, maar kreeg toen te horen dat ik niet aangenomen kon worden omdat de zorginstelling dan een boete moest betalen aan het uitzendbureau omdat ik binnen één jaar via het uitzendbureau gewerkt had bij deze zorginstelling.

Ik wist hier niets van omdat dit ook niet beschreven stond in mijn contract van het uitzendbureau. Ik heb toen contact opgenomen met het uitzendbureau en ik kreeg toen te horen dat dit niet in mijn contract hoefde te staan omdat het een afspraak was tussen het uitzendbureau en de zorginstelling. Ik ben zelf van mening dat ik dit wel had moeten weten omdat dit om mijn baan gaat en ik nu niet aangenomen wordt door de zorginstelling omdat ze anders een boete moeten betalen (de zorginstelling wil deze boeten niet betalen omdat ik een 0-uren contract krijg).

Mijn vraag is of deze clausule in mijn contract vermeld had moeten worden.

Antwoord

Wat een onverwachte tegenvaller voor u! U solliciteert bij een zorginstelling waar u daarvoor als uitzendkracht in de achterliggende periode hebt gewerkt. U krijgt te horen dat de zorginstelling u niet in dienst kan nemen, omdat u binnen één jaar via het uitzendbureau bij de zorginstelling hebt gewerkt, in verband met een overeengekomen boeteclausule tussen de beide partijen.

U vraagt of het uitzendbureau deze boeteclausule/beding in uw contact had moeten vermelden. Het uitzendbureau hoeft deze clausule niet in uw contract te vermelden. Er zou wel wat voor te zeggen zijn, dat het uitzendbureau u hierover had geïnformeerd. Zoals het uitzendbureau ook aangeeft is het een afspraak tussen het uitzendbureau en de zorginstelling. Ik begrijp dat u van mening bent als -derde partij- dat u hierover wel geïnformeerd had willen worden.

Het is raadzaam om advies in te winnen met een vakorganisatie voordat je in zee gaat met een uitzendbureau. Het is voor u en anderen bijna onmogelijk om alle rechten en plichten te kennen en er rekening mee te houden.

Meestal is er sprake van een boeteclausule tussen het uitzendbureau en inlener (inlener is het bedrijf, instantie, werkgever die een uitzendkracht inleent). Vaak is er een bepaalde tijdslimiet of een aantal uren opgenomen in een dergelijk beding. Als de werkgever u na dit tijdslimiet of uren in dienst neemt, hoeft de werkgever geen boetebeding te betalen.

Het is begrijpelijk dat tussen uitzendbureau en inlener (zorginstelling) een boetebeding wordt overeengekomen. Het uitzendbureau vindt het in principe geen probleem dat een uitzendkracht bij een inlener in dienst komt, echter het uitzendbureau wil als het ware de werving en selectie terugverdienen. Daarvoor stellen zij bij voorbeeld een tijdslimiet of ze stellen dat er eerst via het uitzendbureau eerst een bepaald aantal uren gewerkt moet worden, alvorens de uitzendkracht in dienst kan treden bij de inlener.

Amanda Herrera de Gier, RMU

Lees meer artikelen over:

juridischwerk